۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۶:۵۰
کد خبر: 82230279
T T
۰ نفر
350 هزار هكتار از باغ هاي كشور زيركشت ميوه‌هاي ريز قرار دارد

همدان - ايرنا - مديركل دفتر ميوه‌هاي سردسير و خشك وزارت جهاد كشاورزي گفت: 350 هزار هكتار از باغ هاي كشور زيركشت ميوه‌هاي ريز قرار دارد كه بيشتر آن انگور است.

به گزارش ايرنا رمضان روئين‌تن روز چهارشنبه در اولين سمپوزيوم ملي ميوه‌هاي ريز در دانشگاه بوعلي‌سيناي همدان افزود: جاي بسياري از ميوه‌هاي ريز در كشور خالي است و اين در حالي است كه 280 هزار هكتار از باغ هاي كشور باغ انگور است.
وي اضافه كرد: ميزان توليد انگور در اين سطح از باغ ها سه ميليون و 500 هزار تن است اما جاي بسياري از ميوه‌هاي ريز به ويژه بلوبِري و تمشك در كشور خالي است.
مديركل دفتر ميوه‌هاي سردسير و خشك وزارت جهاد كشاورزي افزود: هم اكنون مطالعاتي براي توليد توت‌ فرنگي و توت‌ابريشم كار مي‌شود و يكي از اهداف معاونت باغباني توليد ميوه‌هايي با ارزش اقتصادي بالا است.
روئين تن با بيان اينكه كشور با بحران آب مواجه است گفت: اصلاح و احياي باغ هاي موجود مي‌تواند توليد را دو تا سه برابر افزايش دهد.
به گزارش ايرنا وي تصريح كرد: بخش باغباني كشور داراي پتانسيل بسيار زيادي است و تنوع اقليمي، سابقه توليد، ارزش غذايي، اشتغال، درآمد و ارزآوري و صادرات باعث شده ايران جزو كشورهاي برتر دنيا در زمينه توليد محصولات باغي باشد.
وي با اشاره به اينكه سطح باغ هاي كشور 2.6 ميليون هكتار است تصريح كرد: بخش باغباني كشور با اين سطح از باغ ها سالانه 318 تن انواع ميوه توليد كرده و 1.8 ميليارد دلار صادرات ميوه دارد.
وي خاطرنشان كرد: سرانه توليد ميوه در كشور 220 كيلوگرم و 1.5 ميليون بهره‌بردار در بخش باغباني از مزايا و پتانسيل‌هاي اين بخش بهره مند هستند.
روئين‌تن با اشاره به چالش‌هاي موجود در اين بخش ادامه داد: پايين بودن بهره‌وري، نبود تكنولوژي، نابساماني بازار، زيرساخت‌هاي ناكافي حمل و نقل و نگهداري محصول از جمله موانع و چالش‌هايي است كه در مقابل رشد و بالندگي باغباني كشور را گرفته است.
مديركل دفتر ميوه‌هاي سردسير و خشك وزارت جهادكشاورزي بيان كرد: متوسط قيمت هر كيلوگرم محصول باغي 34 هزار ريال تا 37 هزار ريال است اما ميانگين بهايي كه مصرف‎كننده پرداخت مي‌كند 95 هزار ريال است.
روئين‌تن خاطرنشان كرد: در كشور باغداراني هستند كه با يك ليتر آب 20 كيلوگرم ميوه توليد مي‌كنند اما ميانگين مصرف آب در اين بخش بالاتر است.
وي افزود: جاي بسياري از مسائل علمي در باغ هاي كشور خالي است به طوريكه اگر تنها به هرس كردن توجه شود توليد محصولات باغي 2 برابر افزايش مي‎يابد.
ميوه‌هاي ريز با ارزش خوراكي كه روي گياهان چندساله بوته‌اي يا كوچك توليد مي‌شوند اطلاق مي‌شود.
انگور، توت فرنگي، كيوي، تمشك، بلوبري نمونه‌هايي از اين ميوه‌ها هستند كه ارزش غذايي بسيار بالاي دارند اين ميوه‌ها در مقايسه با بسياري از محصولات ديگر، سبب توجه روز افزون مصرف كنندگان به اين ميوه‌ها شده است.
استان همدان با سطح زير كشت بيش از 21 هزار هكتار و توليد حدود 400 هزار تن انگور، يكي از مهمترين مناطق توليد اين محصول در كشور است و در اين بين شهرستانهاي ملاير، همدان و رزن بيشترين مقدار توليد را دارند.
7523 /2087

سرخط اخبار استان‌ها