۲۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۵۷
کد خبر: 82270951
T T
۰ نفر
400هكتار از باغهای سامان با خشك شدن قنات لقدنبه درحال نابودی است

شهركرد- ایرنا- رئیس جهاد كشاورزی سامان گفت: در پی تشدید پدیده خشكسالی و با خشكیدن قنات 500 ساله 'لقدبنه' درفصل پاییزامسال در این شهرستان، بیش از 400 هكتاراز باغات انگور و گردو این منطقه در تهدید بی آبی و درحال نابودی است.

علی خسروی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، كاهش بارندگی و استمرار پدیده خشكسالی درچند سال اخیرو برداشت آب از سفره های زیرزمینی در بخش های بالادستی را ازمهمترین علل خشك شدن این قنات 500 ساله منحصر به فرد در سال زراعی جدید در شهرستان دانست.
وی دبی آب این قنات قدیمی دریك دهه گذشته را 200 لیتر در ثانیه اعلام كرد و گفت: با بررسی كارشناسان این میزان آبدهی در چند سال گذشته كاهش چشمگیر داشت كه در سال زراعی امسال این منبع آب كشاورزی بطور كامل خشك شد.
وی مجموعه زمین های كشاورزی پایین دست قنات لقدببه سامان را 700 هكتار برآورد كرد و تصریح كرد: در چند سال گذشته با كاهش آب قنات یاد شده بخشی از كم آبی منطقه به وسعت 150 هكتار از طریق حفر یك حلقه چاه عمیق و بخشی دیگر نیز با طرح انتقال آب زاینده رود تامین می شود.
شهرستان سامان از توابع چهارمحال و بختیاری در 30 كیلومتری شهركرد قراردارد كه بخش عمده ای از باغات هلو ، بادام و گردو استان در این شهرستان تولید می شود.
انتشاردهنده: مرتضی شاهوردی
6199

سرخط اخبار استان‌ها