۲۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۱۹
کد خبر: 82111289
T T
۰ نفر
بخش كشاورزي در استان قزوين ساليانه به  20 هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري نيازمند است

قزوين-ايرنا-رئيس سازمان جهاد كشاورزي قزوين گفت: كشاورزي استان براي حفظ و ارتقاي سطح توليد به ساليانه 20 هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري جديد نياز دارد.

به گزارش ايرنا، نيازعلي ابراهيمي پاك بعدازظهر روز دوشنبه در نشست خبري با اصحاب رسانه كه به مناسبت گراميداشت هفته جهاد كشاورزي (21 تا 27خرداد) برگزار شد، ارزش ريالي محصولات توليد شده كشاورزي استان در سال گذشته را 89 هزار ميليارد ريال خواند و گفت: براي حفظ و ارتقاي ميزان توليدات اين بخش بايد تقريبا يك چهارم درآمدهاي ساليانه اين بخش را به سرمايه گذاري اختصاص داد كه اين موضوع محقق نشده است.
وي با بيان اينكه كشاورزي كشور از جمله قزوين از كمبود سرمايه گذاري رنج مي برد، اظهار كرد: در حالي كه ساليانه در استان نيازمند 20 هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري در اين بخش هستيم، اين رقم پارسال از نزديك به 8 يا 9 هزار ميليارد ريال فراتر نرفت.
ابراهيمي پاك در ادامه با اشاره به نقش كشاورزي در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي، گفت: بر همين اساس اجراي برنامه هاي مربوط به چهار محور شامل افزايش ضريب خوداتكايي محصولات،ارتقاي بهره وري در توليد، جذب سرمايه گذاري هاي جديد و فعال ساختن واحدهاي نيمه تمام و غيرفعال را به عنوان اولويت هاي خود در دستور كار قرار داده ايم.
وي به برنامه هاي سازمان جهاد كشاورزي قزوين در راستاي افزايش ضريب خوداتكايي محصولات اشاره كرد و گفت: در همين رابطه امسال با وجود كاهش سطح زيركشت گندم از 66 هزار به 50 هزار هكتار به دليل محدوديت در منابع آبي، شاهد كم شدن توليد اين محصول در استان نخواهيم بود.
ابراهيمي پاك با بيان اينكه امسال برداشت 350 هزار تن گندم در استان را پيش بيني كرده ايم، افزود: قصد داريم تا ميزان خريد تضميني گندم كه در سال گذشته 154 هزار تن بود را در سال جاري به 250 هزار تن افزايش دهيم و 10 هزار تن را نيز به خريد گندم بذري اختصاص خواهيم داد.
اين مسئول اضافه كرد: بحث ديگر در رابطه با پياده سازي اقتصاد مقاومتي در بخش كشاورزي، توليد چغندر قند است كه تلاش داريم امسال سطح زير كشت اين محصول را از دو هزار و 200 هكتار به سه هزار و 200 هكتار افزايش دهيم.

*** برنامه ريزي براي افزايش توليد چغندر قتد و زيتون در قزوين با هدف تحقق بخشي به اقتصاد مقاومتي
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان قزوين با بيان اينكه برنامه ريزي كرده ايم تا با جايگزين ساختن كشت چغندر قند با گندم، خاك آن دسته از نقاطي كه به دليل كشت بي رويه غلات آسيب ديده اند را ترميم كنيم، افزود: اميدواريم با افزايش سطح زير كشت چغندر قند در استان و رساندن آن به دو هزار و 200 هكتار، شاهد توليد ساليانه 76 هزار تن محصول باشيم.
وي، برنامه ريزي براي گسترش زيتون كاري و توسعه كشت كلزا در راستاي افزايش توليد روغن خوراكي را از ديگر برنامه هاي جهاد كشاورزي قزوين در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي برشمرد و گفت: در حال حاضر 7.5 درصد از روغن خوراكي كشور از داخل تامين مي شود و باقي بايد از خارج از كشور وارد شود.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان قزوين با اشاره به وجود 35 هزار تن باغ زيتون در استان هاي قزوين، گيلان و زنجان كه در يك منطقه واقع شده اند، گفت: براي مديريت واحد و يكپارچه مربوط به اين محصول، به مسئولان كشوري پيشنهاد ايجاد يك منطقه ويژه اقتصادي زيتون را داده ايم كه موجب رونق صنايع تبديلي مربوط به اين محصول در مناطق طارم قزوين و زنجان و رودبار گيلان مي شود.
وي با بيان اينكه سهم استان قزوين از باغ هاي زيتون 9 هزار هكتار است كه شش هزار هكتار آن بارور مي باشد و سالي 18 هزار تن محصول مي دهد، افزود: در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي در بخش كشاورزي قصد داريم با توسعه باغ ها و روش هاي اصلاحي عملكرد توليد زيتون در هر هكتار را از 3 تن به 5 تن افزايش دهيم.
اين مسئول يادآور شد: با اجراي برنامه هاي ياد شده، مي توان توليد زيتون در سه استان ياد شده كه باغ هاي آن در كنار يكديگر قرار دارند از 50 هزار تن در سال به 75 هزار تن افزايش داد و به رشد
توليد روغن خوراكي در كشور كمك قابل توجهي كرد.
ابراهيمي پاك از برنامه ريزي براي افزايش سطح زيركشت كلزا در استان براي سال آينده زراعي به ميزان هشت هزار هكتار خبر داد و گفت: اگر كشت كلزا و گندم در تناوب يكديگر قرار بگيرند شاهد اصلاح و بهبود خاك خواهيم بود، ضمن اينكه در عملكرد توليد گندم نيز كاهش نخواهيم داشت.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان قزوين همچنين با اشاره به وجود 35 هزار هكتار باغ انگور در استان، گفت: توليد اين محصول در استان 300 هزار تن است كه يعني كمتر از 10 تن در هر هكتار كه اين رقم از حد استانداردهاي جهاني كمتر است و بايد آنرا افزايش داد.
وي با بيان اينكه تاكنون 3 هزار هكتار از باغ هاي انگور استان داربستي شده اند، افزود:اميدواريم امسال نيز همين رقم را به ميزان باغ هاي داربستي شده اضافه كنيم.
ابراهيمي پاك گفت: اميدواريم با اصلاح روش هاي آبياري، سطح توليد محصول در باغ هاي انگور استان را از هر هكتار 10 تن به 30 تن افزايش دهيم و با اين كار ميزان توليد اين محصول در استان را به 3 برابر افزايش دهيم.

*** برنامه ريزي براي افزايش يك هزار و 200 تني توليد حبوبات در قزوين در سال زراعي جاري
رئيس سازمان جهاد كشاورزي قزوين همچنين از برنامه ريزي براي افزايش توليد حبوبات در استان خبر داد و گفت: در سال گذشته شش هزار و 482 تن حبوبات در استان توليد شد كه قصد داريم اين رقم را براي سال زراعي جاري به هفت هزار و 654 تن افزايش دهيم.
اين مسئول با اشاره به اختصاص 8 تا 10 هزار هكتار زمين ساليانه براي كشت ذرت دانه اي در استان و توليد 88 هزار تن از اين محصول، گفت: تلاش داريم تا اين رقم را در راستاي اهداف اقتصاد مقاومتي به 122 هزار تن افزايش دهيم.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي قزوين همچنين از برداشت 28 هزار تن جو در سال جاري خبر داد و گفت: امسال قزوين به همراه تهران و كردستان به شكل پايلوت به عنوان استان هايي كه در طرح فروش جو از طريق بورس قرار گرفته اند، انتخاب شده است.
وي اضافه كرد: اين طرح مي تواند دلال بازي در خريد و فروش محصولات كشاورزي را كاهش داده و از بين ببرد و سود واقعي را نصيب كشاورزان كند.
ابراهيمي پاك در بخش ديگري از صحبت هاي خود به ميزان توليد محصولات دام و طيور در استان اشاره كرد و گفت: روزانه شاهد توليد يك هزار و 500 تن شير در استان هستيم كه اگر شاهد تكميل زيرساخت هاي مربوط به اين بخش باشيم، ظرفيت توليد شير قزوين را به دو برابر افزايش خواهيم داد.
وي اضافه كرد: نزديك به يك چهارم شير توليد شده در استان، صرف مصرف شهروندان قزويني شده و باقي در ديگر استان هاي كشور به فروش مي رسد و يا در اختيار كارخانه هاي توليد فراورده هاي لبني قرار مي گيرد.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي قزوين خاطرنشان كرد: با ترويج فرهنگ مصرف شير و برنامه ريزي براي توسعه صادرات آن، مي توان شاهد افزايش توليد اين محصول در استان بود.

*** وجود نزديك به 80 هزار تن ظرفيت خالي توليد مرغ و تخم مرغ در قزوين
وي همچنين از توليد ساليانه 69 هزار تن تخم مرغ در قزوين خبر داد و با بيان اينكه يك چهارم اين رقم مصرف داخل استان است، افزود: در برنامه امسال تلاش داريم اين رقم را به 89 هزار تن افزايش داده و در پايان برنامه ششم توسعه نيز به عدد 120 هزار تن دست پيدا كنيم.
وي يادآور شد: در شرايط فعلي براي توليد 37 هزار تن تخم مرغ در استان ظرفيت خالي داريم كه اگر فرهنگ مصرف اين موادپروتئيني را افزايش داده و براي صادرات برنامه ريزي داشته باشيم، اين ظرفيت نيز مشغول به فعاليت مي شود.
ابراهيمي پاك همچنين با اشاره به توليد ساليانه 59 هزار تن مرغ در استان كه 30 درصد آن صرف مصرف شهروندان قزويني مي شود، اظهار كرد: در توليد مرغ نيز داراي 40 هزار تن ظرفيت خالي هستيم كه اگر براي صادرات برنامه ريزي كنيم شاهد فعال شدن اين مقدار ظرفيت خواهيم بود.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي قزوين در بخش ديگري از صحبت هاي خود، بهره وري در مصرف آب را از اولويت هاي اين دستگاه برشمرد و گفت: از دو ميليارد و 300 ميليون متر مكعب آب مورد نياز ساليانه براي مصرف در استان، يك ميليون و 500 متر مكعب مربوط به سطح آب هاي زيرزميني است كه براي تعادل بخشي به اين آب ها بايد 600 ميليون متر مكعب از سطح برداشت آنها كم شود.
ابراهيمي پاك ادامه داد: بايد براي كاهش اين ميزان برداشت از منابع آبي استان، شاهد اجراي روش هاي آبياري مدرن در سطح 72 هزار هكتار از باغ ها و 190 هزار هكتار از اراضي استان كه قابليت اجراي آبياري به شكل نوين دارند، باشيم.
اين مسئول كمبود اعتبار را عامل دست نيافتن به برنامه هاي پيش بيني شده براي اجراي روش هاي آبياري نوين در بخش كشاورزي استان طي دو سال گذشته عنوان كرد و افزود: به همين دليل اين مدت به طور متوسط ساليانه پنج هزار هكتار از اراضي و باغ هاي استان به روش هاي آبياري مدرن تجهيز شده اند كه اين رقم قابل توجه نبوده است.

***زير پوشش قرار گرفتن 15 هزار هكتار از اراضي و باغ هاي استان قزوين به سامانه آبياري نوين
رئيس سازمان جهاد كشاورزي قزوين با اشاره به اينكه امسال منابع قابل توجهي از طرف دولت و صندوق توسعه ملي براي اجراي روش هاي مدرن آبياري در بخش كشاورزي پيش بيني شده است، افزود:اميدواريم با جذب اعتبارات ياد شده امسال شاهد پياده سازي سامانه هاي آبياري نوين در سطح 15 هزار هكتار از باغ ها و مزارع استان باشيم.
ابراهيمي پاك يادآور شد: در حال حاضر 35 هزار هكتار از اراضي و باغ هاي استان زير پوشش روش هاي آبياري نوين قرار دارند.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي قزوين در ادامه تعداد واحدهاي گلخانه اي استان را 105 واحد خواند كه 45 مورد از آنها فعال هستند و گفت: توسعه كشت گلخانه اي به دليل افزايش عملكرد توليد و صرفه جويي در مصرف آب جزو اولويت هاي اين دستگاه قرار دارد.

***وجود يك هزار و 72 طرح نيمه تمام كشاورزي در استان قزوين
وي در ادامه از وجود يك هزار و 72 طرح نيمه تمام كشاورزي در استان خبر داد و گفت: براي تكميل و بهره برداري از اين طرح ها به 154 هزار ميليارد ريال اعتبار نياز است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان قزوين اضافه كرد: با تكميل و بهره برداري از اين طرح ها براي چهار هزار و 200 نفر به طور مستقيم شغل ايجاد مي شود.
وي با بيان اينكه از ميان طرح هاي نيمه تمام، 757 طرح مربوط به بخش دام و طيور و آبزيان است كه در صورت تكميل براي چهار هزار نفر شغل ايجاد مي كند، گفت: از اين تعداد 100 طرح داراي بيش از 75 درصد پيشرفت فيزيكي هستند.
اين مسئول ادامه داد: تكميل و راه اندازي اين واحدها نيازمند 83 هزار ميليارد ريال اعتبار است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي قزوين همچنين از وجود 134 واحد نيمه تمام گلخانه اي و پرورش قارچ در استان خبر داد و گفت: براي تكميل اين واحدها كه پنج طرح آن ها بالاي 75 درصد پيشرفت فيزيكي دارند بايد 26 هزار و 500 ميليارد ريال اعتبار صرف شود.
وي اظهار كرد:اين واحدها پس از بهره برداري براي دو هزار و 100 نفر شغل ايجاد خواهند كرد.
ابراهيمي پاك همچنين از وجود 171 واحد نيمه تمام در بخش صنايع تبديلي و تكميلي در استان قزوين خبر داد و با بيان اينكه تكميل اين طرح ها نيازمند 44هزار و 500 ميليارد ريال اعتبار است، گفت: از اين ميان 12 طرح داراي پيشرفت فيزيكي بالاي 75 درصد است.
وي اضافه كرد: تكميل اين طرح ها اشتغال زايي براي چهار هزار و 200 نفر را در پي خواهد داشت.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان قزوين در پايان يادآور شد: به مناسبت هفته جهاد كشاورزي 62 طرح در حوزه هاي مربوط به آب و خاك با نزديك به 25 ميليارد ريال در مناطق مختلف استان به بهره برداري مي رسد.
استان قزوين داراي 480 هزار هكتار اراضي كشاورزي و 82 هزار بهره بردار بخش كشاورزي است.
3013/ 6128

سرخط اخبار استان‌ها