۱۷ دی ۱۳۹۵، ۱۸:۴۵
کد خبر: 82376663
T T
۰ نفر
تحقق اجرای بالغ بر 200 هزار هكتار سامانه نوین آبیاری تا پایان امسال

تهران - ایرنا - مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری بخش كشاورزی گفت: با توجه به حمایت های دولت یازدهم و تخصیص اعتبارات اخیر، سامانه های نوین آبیاری در بالغ بر 200 هزار هكتار از اراضی مستعد كشاورزی تا پایان امسال اجرایی می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عباس زارع روز جمعه در حاشیه افتتاحیه نخستین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات و ادوات كشاورزی سیستم های آبیاری و صنایع وابسته كه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزارشد، در پاسخ به ایرنا افزود: از ابتدای سال تاكنون بالغ بر 110 هزار هكتار از اراضی كشاورزی به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده اند كه با تخصیص اعتبارات طی 20 روز تا یك ماه اخیر این عملیات به شدت سرعت می گیرد.
وی درباره اعتبارات سالجاری گفت: امسال دولت مبلغ 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی، 240 میلیارد تومان از تبصره بودجه تحت عنوان اسناد خزانه و به تازگی رقم 650 میلیارد تومان به توسعه سیستم های نوین آبیاری تخصیص داده است و امیدواریم عملیات مذكور طبق برنامه اقتصاد مقاومتی اجرایی شود.
وی اظهارداشت: با توجه به اینكه 8.7 میلیون هكتار اراضی آبی در كشور داریم، حدود 5.5 میلیون هكتار از این اراضی كه پایاب منابع آبی كوچك همچون چشمه، قنات و آب های سطحی كوچك هستند باید به سامانه های نوین آبیاری مجهز شوند.
به گفته وی، از ابتدای اجرای طرح تاكنون یك میلیون و 550 هزارهكتار از این اراضی به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده است.
زارع تصریح كرد: خوشبختانه در سه سال اخیر از سوی دولت و كشاورزان توجه خوبی به بحث توسعه سامانه های نوین آبیاری شده است به طوری كه با توجه به آگاهی بهره برداران از محدودیت منابع آبی، استفاده از این روش ها علاوه بر صرفه جویی در منابع آبی منجر به افزایش عملكرد، تولید كیفی و كاهش مصرف سم و كود شده است.
وی اضافه كرد: این پروژه به شكل گسترده باهمكاری و مشاركت بهره برداران و كشاورزان اجرا می شود و تنها پروژه آب و خاكی در كشور است كه كارفرمای آن خود كشاورزان و بهره برداران هستند.
او ادامه داد: اكنون كشور ما از لحاظ فنی و مهندسی، لوازم و تجهیزات دارای ظرفیت های مطلوبی است كه در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز امكان اجرای 400 هزار هكتار توسعه سامانه نوین آبیاری را در كشور داریم.

** صرفه جویی 4 هزار 400 مترمكعب آب با اجرای سامانه های نوین آبیاری
مشاور وزیر جهاد كشاورزی در طرح های نوین آبیاری، درباره صرفه جویی آب گفت: این سیستم دارای روش های متفاوت آبیاری است و در صورت اجرا به طور متوسط دارای راندمان آبیاری افزایش 44 درصدی است و حدود 4 هزار و 400 مترمكعب صرفه جویی آب در كشور اتفاق می افتد.

** 50 درصد اراضی آبی كشورهای پیشرفته به سیستم نوین آبیاری مجهز است
وی درباره وضعیت اجرای سامانه های نوین آبیاری در جهان و مقایسه آن با ایران افزود: اكنون حدود 18 درصد اراضی آبی كشور ما به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده است، درحالی كه در كشورهای پیشرفته دنیا بالغ بر 50 درصد اراضی كشاورزی به سیسیتم های نوین آبیاری مجهز است.
وی اضافه كرد: اما در اكثر كشورهای دنیا كه دارای بارندگی به طور متوسط 3 برابر بارندگی و تبخیر یك سوم ایران هستند شاید نیاز چندانی به اجرای سیستم های نوین آبیاری بخش كشاورزی نداشته باشند اما برخی كشورها همچون هند و چین مانند ایران برای اجرای این پروژه های مهم یارانه پرداخت می كنند.

** برنامه اجرای سیستم های نوین آبیاری در طی 10 سال
به گفته زارع، ما نیز با سرعت خوبی كه الان در توسعه سیستم های نوین آبیاری داریم امیدواریم بتوانیم در طی برنامه 10 ساله اراضی كه استعداد سیستم های نوین آبیاری را دارند، اجرایی كنیم.
مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری درباره اجرای این طرح در برنامه ششم توسعه گفت: در برنامه ششم توسعه كل عملیات آب و خاك اعم از آبیاری تحت فشار، شبكه ها، تجهیز و نوسازی، اقدامات سازه ای و غیر سازه ای سالیانه 600 هزار هكتار پیش بینی شده است كه 400 هزار هكتار آن به سامانه های تحت فشار اختصاص دارد و در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی اجرایی می شود.
وی به كشاورزان، بهره برداران و مشاوران طرح توصیه كرد: با توجه به محدودیت منابع آبی كشور، در مناطق دارای شرایط مستعد سیستم های آبیاری موضعی و قطره ای در باغات و اراضی زراعی طراحی و استفاده شود تا علاوه بر بالاترین صرفه جویی در آب عملكرد خوبی در تولیدات خود داشته باشند.
به گزارش ایرنا، نخستین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات و ادوات كشاورزی، سیستم های آبیاری و صنایع وابسته Agritech 2017، با هدف ورود تكنولوژی و فناوری های روز دنیا در صنعت كشاورزی و استفاده مناسب از آب در بخش كشاورزی از امروز جمعه - هفدهم با حضور علیمراد اكبری معاون امور آب و خاك وزارت جهاد كشاورزی شروع به كار كرد و تا بیستم دی ماه 1395 به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپاست.
اقتصام**9186**1021
گزارشگر: هما همت خواه**انتشار دهنده: حسین نوروزیان
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد