۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۸:۳۲
کد خبر: 82165192
T T
۰ نفر
بازار بزرگ روسيه ظرفيت مناسبي براي توليدات مواد غذايي ايران است

تهران- ايرنا- رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: با توجه به سردسيري و محدوديت منابع در كشور روسيه، اين منطقه بازار بزرگي براي صادرات مواد غذايي، كشاورزي و مصالح ساختماني ايران است.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از روابط عمومي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، محمدرضا مس فروش افزود: روسيه به عنوان بزرگترين كشور جهان و با 146 ميليون نفر جمعيت و 22 جمهوري سالانه 400 ميليارد دلار واردات دارد.
وي گفت: اين كشور مي تواند بازار بزرگي براي واردات گسترده مواد غذايي، سبزيجات تازه و ميوه و مصالح ساختماني از كشورهاي جهان به ويژه ايران كه در مقياس وسيع باشد.
مس فروش افزود: مبادلات اقتصادي و بازرگاني دو كشور، گوياي ظرفيت هاي اقتصادي و تجاري طرفين نبوده و ايران با كسب رقم حدود 300 ميليون دلار كمتر از يك درصد مبادلات اقتصادي خارجي روسيه را تشكيل مي دهد.
وي خاطرنشان كرد: تطابق نيازهاي وارداتي روسيه با توانمندي هاي توليدي ايران و روابط سياسي مساعد بين دو كشور و عزم دولتها براي توسعه تعاملات اقتصادي در كنار تحولات اخير منطقه و كمرنگ شدن رقبايي مانند تركيه شرايط ويژه اي را براي حضور شركتها و كالاهاي ايراني در بازار پرجمعيت و پرمصرف روسيه فراهم كرده است.
مس فروش گفت: بنابر اين مسائل اجرايي مانند گواهي هاي مربوط به صادرات به روسيه، فهرست مراكز مجاز صدور گواهينامه براي انواع كالاها، فهرست سازمان هاي مجاز براي ترخيص كالا و انجام امور گمركي، مهمترين مسيرهاي تحويل كالا و مزيت ها و معايب آنان است.
وي افزود: همچنين شركت هاي حمل و نقل معتبر، مكانيسم اعتبارسنجي و ارزيابي شركت هاي روسي، روشهاي علمي و عملي در دفاعيات و مراتب حل دعاوي در مفاد قراردادها، موارد ضروري در گزارشات مالي، تمام امور مربوط به مراودات بانكي و راهكارهاي مبادلات ارزي و بيمه براي فعالان اقتصادي در اين حوزه معرفي و تشريح مي شوند.
مس فروش گفت: مشكلات موجود از جمله فقدان شبكه حمل و نقل مناسب، نبود شيوه مناسب مبادلات بانكي و ارزي، تعرفه ها و مشكلات گمركي كه درحال بررسي و رفع در كميسيون هاي تخصصي و رايزني دولت ها قرارگرفته است مانع بزرگ ديگر در تاخير تجارت بين اين دو كشور است.
وي با اشاره به آشنا نبودن تجار و توليد كنندگان ايراني با قوانين، اصول و شيوه هاي تجارت در روسيه است، گفت: در افق پيش رو در نظر است برنامه هايي را براي آشنايي هرچه بيشتر تجار ايراني با بازار روسيه در مراحل اجرايي قرار گرفته است كه با پيدا كردن اين راه حل ها تجار ايراني مي توانند سهم قابل توجهي از واردات اين كشور را از آن خود كنند.
رئيس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان تهران گفت: به همين منظور و براي ايجاد زمينه هاي ارتباط تجاري همايشي در نهم شهريور ماه امسال در مركز همايش هاي صداو سيما با محوريت توليد برتر، خدمات برتر، گسترش صادرات و با هدف آشنايي با موقعيت هاي بازار روسيه، شيوه ورود موفق و حضور پايدار در اين بازار، نيازسنجي كالايي و خدماتي روسيه متناسب با توان تامين ايران، بررسي اقدامات زير ساختي و توافقات بين دولت ايران و روسيه، و دريافت خدمات مشاوره از متخصصان آشنا به بازاريابي و بازار روسيه برگزار مي شود.
مس فروش افزود: مقامات بلند پايه دولتي از دو كشور، تعداد زيادي از تجار و وارد كنندگان بزرگ روسيه ، مديران عامل بنگاههاي توليدي و خدماتي ، بازرگانان و تجار، شركتهاي ارائه دهنده سرويس هاي عمومي بازرگاني مانند حمل و نقل ، گمرك ، بانك ، بيمه، مخاطبان اين همايش بزرگ هستند.
وي با بيان اينكه توسعه صادرات غيرنفتي در برنامه ريزي هاي كلان كشور همواره مورد توجه ويژه مسئولان بوده اجرا و تحقق اين برنامه هاي علمي و زيربنايي و تحقيقات تخصصي را منوط به بررسي مشكلات و مسائل واحدهاي توليدي استان و تلاش براي رفع موانع توليد و كمك به بنگاه ها براي شناسايي و آشنايي به بازارهاي هدف صادراتي و ورود به بازار جهاني است.
مس فروش گفت: در همين راستا اعزام و پذيرش هيات هاي تجاري و نمايشگاهي متعدد از صنايع مختلف به كشورهاي هدف به ويژه روسيه صورت پذيرفته است و براي بهينه نمودن فعاليت هاي تجاري برنامه هاي آموزشي- تخصصي براي آشنايي بيشتر و كامل تر تجار و توليد كنندگان با اصول صادرات و بازاريابي صادرات محور و قوانين و شيوه هاي خاص تجارت با كشورهاي هدف برگزار مي شود.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران تصريح كرد: به منظور كاربردي كردن اين همايش كارگروه هاي تخصصي با اندوخته محتوايي و اجرايي غني، پشتوانه اين رويداد خواهند بود.
وي ابراز اميدواري كرد: با اجراي تمامي برنامه هاي اين طرح جامع به نتايج چشمگير و پر افتخاري كه همانا توسعه صادرات غير نفتي است كه با اجراي اين طرح ها در كناراصلاح زير ساخت ها انتظار مي رود سهم ايران از واردات روسيه در گروه كالايي هاي مذكور از زير يك درصد به بالاي پنج درصد برسد.
تهرام/1699//1348
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد