۲۱ فروردین ۱۳۹۵، ۱۳:۴۹
کد خبر: 82027510
T T
۰ نفر
خشكسالی در كمین است / آب را درست مصرف كنیم

ساری - ایرنا - رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان مازندران از احتمال بروز كم آبی در فصل گرم امسال خبرداد و گفت كه با مدیریت درست مصرف آب می توان از تبعات بروز خشكسالی در استان كم كرد.

دلاور حیدرپور روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود : در بحران كم آبی سال گذشته با اجرای مدیریت مصرف آب در 30 نقطه از استان موفقیت هایی حاصل شد .
وی به بخشی از موفقیت در این مدیریت مصرف آب اشاره كرد و ادامه داد : با اجرای این شیوه 20 تا 25 درصد در مصرف آب صرفه جویی و این مساله مانع از بروز كم آبی زمین های كشاورزی مازندران شد .
رئیس سازمان جهاد كشاورزی مازندران خواست كه كشاورزان برای جلوگیری از كم آبی و خشكسالی با درنظر گرفتن تلاش كارشناسان كشاورزی مبنی بر مصرف بهینه آب از این امر جلوگیری بكنند .
وی همچنین از كشاورزان خواست كه زمان انجام اقدامات اولیه كشت شالی برنج از قبیل خزانه گیری و آب تخت كردن را در فرصت مناسب انجام دهند و این اقدامات را به زمان كم آبی موكول نكنند .
حیدرپور ذخیره آبی هشت تا 9 درصدی امسال مازندران را مناسب دانست و ادامه داد : با این ذخیره آبی پیش بینی می شود كه كم آبی و خشكسالی كمتری به نسبت سال گذشته داشته باشیم .
وی حجم زیادی از مصرف آب در زمین های كشاورزی مازندران را مربوط به بارندگی و رودخانه ها است ،افزود : امیدواریم با بارش در ماههای آینده روند مطلوبتری از تامین آب كشاورزی در استان شاهد باشیم.
مازندران دارای حدود 220 هزار هكتار شالیزار است و با تولید سالانه 900هزار تن برنج ، 40 درصد تولید این محصول اساسی كشور در اختیار دارد .
سال گذشته 20 هزار هكتار شالیزار مازندران در استرس كم آبی قرار داشتندكه از این میزان محصول برنج 600 هكتار از بین رفت .
2096/6097

سرخط اخبار استان‌ها