کد خبر: ۱۰۵۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 27
شفا آنلاین>سلامت>تغذیه>شاید قبل از این در مورد مفید بودن میوه‌های توت‌مانند (berries) مطالبی را شنیده باشید، اما محققان در حال یافتن دلایل بیشتری برای مفید بودن این منابع بسیار مغذی هستند.
به گزارش شفا آنلاین، یکی از دلایل جدید بیان‌شده توسط محققان این است که خوردن این میوه‌ها می‌تواند خطر اختلال نعوظ را کاهش دهد. دیگر تحقیقات جدید نشان می‌دهند که این میوه‌ها می‌توانند نقش بالقوه‌ای در مبارزه با بیماری آلزایمر و همچنین کاهش وزن داشته باشند.

       این گروه میوه‌ها صرف‌نظر از نوع میوه با خطر کاهش سرطان، بیماری قلبی و التهاب در ارتباط هستند.

       باوجوداین، پیوند میان خوردن میوه‌های توت‌مانند و کاهش خطر اختلال نعوظ کشف جدیدی است. در تحقیق جدیدی محققان بیش از ۲۵۰۰۰ مردی را موردبررسی قراردادند که مصرف بلوبری یا قره‌قات و مرکبات در آنها بسیار زیاد بود. محققان این افراد را با افرادی مقایسه کردندکه میزان مصرف قره‌قات و مرکبات در آنها خیلی کم بود. نتایج تحقیق محققان نشان داد که خطر اختلال نعوظ در افراد مصرف‌کننده قره‌قات و مرکبات تقریبا ۲۰ درصد کمتر بود.

 محققان نمی‌توانند این ادعا را ثابت کنند که مصرف میوه‌های توت‌مانند باعث کاهش خطر اختلال نعوظ شده است، اما می‌گویند که به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است. بنابراین، چه چیزی میوه‌های توت‌مانند را بسیار مفید می‌سازد؟ در این میوه‌ها ترکیبات مختلفی وجود دارند که برای سلامتی انسان‌ها مفید هستند. بعضی از مهم‌ترین ترکیبات این میوه‌ها شامل موارد زیر است:
        آنتی‌اکسیدان‌ها: این مواد شیمایی که شامل ویتامین A‌، C و E هستند از سلول‌های بدن در مقابل آسیب‌دیدگی و بیماری محافظت می‌کنند. میوه‌های توت‌مانند سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.

        رسوراترول: این ترکیب در انگورها و دیگر میوه‌های توت‌مانند و همچنین شکلات تیره یافت می‌شود. جذب این ترکیب می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند، از مسدود شدن شریان‌ها جلوگیری کرده و از فرد در مقابل سرطان محافظت کند. دریکی از تحقیق‌های جدید نشان داده‌شده است که این ترکیب می‌تواند برای افراد مبتلابه آلزایمر مفید باشد. دکتر شوکیت-هیل می‌گوید: «در تحقیقات آزمایشگاهی خود دریافتیم که این ترکیب اثرات مستقیمی روی مغز دارد.»

        فلاونوئیدها: این مواد مغذی باعث رنگ‌های درخشان میوه‌های توت‌مانند می‌شوند و می‌توانند از فرد در مقابل سرطان، التهاب و بیماری قلبی محافظت کنند.

بیماری آلزایمر و رسوراترول
       میوه‌های توت‌مانند باعث تقویت فرایندی به نام نوروژنز یا فرایند تولیدکننده نورون‌های جدید می‌شوند. تقویت این فرایند می‌تواند به حافظه یا توانایی یادگیری کمک کند. علاوه بر این، این نورون‌های جدید در فعالیت‌های مربوط به نظافت مغز درگیر هستند. این نورون‌ها مغز را از پروتئین‌های سمی مانند تائو و بتا آمیلوئید خالی می‌کنند. میزان بیش‌ازحد این پروتئین‌ها در مغز با بیماری آلزایمر در ارتباط است.

 رسوراترول موجود در میوه‌های توت‌مانند آن‌قدر زیاد است که می‌تواند جلوی پیشرفت بیماری آلزایمر را بگیرد. بر اساس نتایج یک تحقیق انجام‌گرفته در اواخر سال ۲۰۱۵، رسوراترول می‌تواند تشکیل پلاک‌های مغزی در افراد مبتلابه آلزایمر خفیف یا متوسط را به ثبات برساند. باوجوداین، هنوز دلیل این تاثیر رسوراترول نامشخص است و هنوز زود است که بگوییم این ترکیب می‌تواند باعث تسکین علائم بیماری آلزایمر شود. بنابراین، به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است. رسوراترولی که در این تحقیق استفاده‌شده از رسوراترول موجود در مکمل‌ها تراکم و غلظت بیشتری داشت. علاوه بر این، جذب این ترکیب در شرکت‌کننده‌های این تحقیق بسیار زیاد بوده است و بیشتر از حدی بود که شما به‌طور واقعی از طریق خوردن یا نوشیدن منابع طبیعی به دست می‌آورید.

       ماه گذشته انجمن شیمی آمریکا جلسه‌ای برگزار کرد و در آن به تحقیقی اشاره شد که نشان می‌دهد میوه‌های توت‌مانند می‌توانند به‌عنوان سلاحی برای مقابله با بیماری آلزایمر باشند. در تحقیقی، محققان افراد ۶۵ ساله یا مسن‌تری را که مبتلابه مشکلات فکری بودند در نظر گرفتند. از این افراد خواسته شد که به مدت ۱۶ هفته پودر قره‌قات (که به‌صورت انجمادی خشک‌شده) را مصرف کنند. سرپرست این تحقیق دکتر رابرت کریکوریان می‌گوید: «در مقایسه با گروه کنترل، گروهی که از این پودر استفاده کرد با بهبود حافظه مواجه شد و دسترسی آنها به کلمات و مفاهیم بهبود یافت.» علاوه بر این، MRI انجام‌گرفته روی این افراد نشان داد که فعالیت مغزی آنها نیز افزایش‌یافته است.»

مزیت‌های دیگر میو‌ه‌های توت‌مانند
       در تحقیق‌های اخیر نیز به پیوند میان فلاونوئیدهای موجود در میوه‌های توت‌مانند و مزیت‌های بهداشتی دیگر را نشان داده‌اند.

       آرپیتا باسو، دانشیار علوم تغذیه در دانشگاه دولتی اوهایو تحقیقی انجام داده است که نشان‌دهنده پیوندی میان خوردن روزانه چند پرس توت‌فرنگی و کاهش کلسترول است که این کاهش کلسترول از بدن در مقابل بیماری قلبی و دیابت محافظت می‌کند. علاوه بر این، او می‌گوید که مصرف روزانه قره‌قات خشک‌شده می‌تواند به افراد مبتلابه دیابت نوع ۲ در کنترل سطوح قند خون خود کمک کند. او می‌گوید که خوردن قره‌قات می‌تواند از کاهش و افزایش شدید قند خون جلوگیری کند. تحقیق روی ترکیباتی همچون رسوراترول تنها بخشی از تصویر است. اکنون محققان به‌جای تمرکز روی ترکیبات مختلف میوه‌های توت‌مانند روی کل میوه تمرکز می‌کنند. این میوه‌ها حاوی فیبر، فلاونوئیدها، کربوهیدرات‌های پیچیده، ویتامین‌ها و دیگر مواد معدنی و دیگر ترکیبات مهم هستند. سپید

WebMD
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: