۱۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۱۱
کد خبر: 82176085
T T
۰ نفر
شیوع چاقی در 30 درصد كودكان/دور كمر 90 زنگ خطر چاقی در بزرگسالان

تهران - ایرنا - مسئول واحد اپیدمیولوژی پژوهشكده غدد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: حدود 30 درصد كودكان چاق هستند و میزان چاقی در كودكان به علت كم تحركی رو به افزایش است.

داود خلیلی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا هشدار داد: افزایش چاقی در كودكان واقعا نگران كننده است، تحرك و فعالیت بدنی در كودكان به شدت كاهش یافته ست و مصرف غذاهای آماده(‌فست فود) و تنقلات جاق كننده بر روند شتاب چاقی كودكان در كشور افزوده است.
وی گفت: وزارت بهداشت و مراكز تخقیقاتی و دستگاه های مسئول دیگر باید برای كاهش چاقی كودكان و تغییر ذائقه و سبك زندگی آنان فكر جدی بكنند در غیر این صورت نسل آینده ایران با معضلات و بیماریهای زیادی مواجه می شود.
خلیلی در پاسخ به پرسشی درباره شیوع چاقی در ایران در بین گروه های مختلف سنی توضیح داد: به طور كلی بیش از 60 درصد بزرگسالان و افراد بالغ در كشور یا اضافه وزن دارند یا چاق هستند، میزان چاقی در زنان بیشتر است و حدود 30 درصد زنان كشور چاق هستند و در بین كودكان نیز شیوع چاقی در همین حدود 30 درصد است.
این متخصص شیوع شناسی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره شاخص چاقی شكمی در ایران گفت: دو شاخص مهم برای سنجش چاقی در دنیا وجود دارد یكی شاخص توده بدنی یا BMI (تقسیم وزن به كیلوگرم بر قد به متر) به دست می آیند و اگر عدد آن بین 25 تا 30 باشد نشانه اضافه وزن است و اگر بالای 30 باشد نشانه چاقی است.
وی افزود: شاخص دیگر چاقی مركزی یا شكمی است كه در دنیا برای مردم هر منطقه متفاوت است.
وی افزود: ‌در تحقیقات پژوهشكده غدد ایران، استاندارد چاقی شكمی ایرانیان به دست آمده است و بر اساس آن دوركمر 90 سانتی متر در زن و مرد نشانه شروع خطر چاقی شكمی است و دور كمر 95 نشانه چاقی شكمی قطعی است.
اجتمام(4)**3063 ** 1569
۰ نفر