۲۴ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۴۸
کد خبر: 82385019
T T
۰ نفر
رشد مستمر و پایدار تولید محصولات كشاورزی دستاورد مهم دولت است

اصفهان - ایرنا - معاون امور زراعی وزیر جهاد كشاورزی، رشد مستمر و پایدار محصولات را از دستاوردهای مهم و بزرگ دولت تدبیر و امید در بخش كشاورزی دانست.

به گزارش ایرنا، ' عباس كشاورز ' پنجشنبه شب در مراسم گشایش پانزدهمین نمایشگاه فناوری و تجهیزات كشاورزی و باغبانی در اصفهان، تصریح كرد: پیش از شروع كار دولت یازدهم، حدود 45 درصد انرژی مصرفی مردم از واردات تامین می شد و حداكثر خوداتكایی ما در این بخش 55 درصد بود.
وی با اشاره به اینكه پروتئین بخش بزرگی از انرژی مصرفی مردم را تشكیل می دهد، افزود: پیش از دولت یازدهم، 80 درصد ذرت و 90 درصد كنجاله كه منشاء اصلی تولید پروتئین است از طریق واردات تامین می شد.
معاون امور زراعی وزیر جهاد كشاورزی، اضافه كرد: قولی كه در ابتدای دولت یازدهم به رئیس جمهوری دادیم این بود كه ظرف چهار سال بتوانیم در زمینه تولید ذرت و كُنجاله به خوداتكایی 80 درصدی برسیم.
وی تاكید كرد: اكنون این قول عملی شده است و در سالجاری ایران در زمینه تولید ذرت و كُنجاله به عنوان منشاء اصلی پروتئین به خوداتكایی 80 درصدی رسید.
وی با بیان اینكه هیچ كشوری تاكنون در زمینه تولید ذرت و كُنجاله به خوداتكایی بیش از 95 درصد دست نیافته است، اظهاركرد: چنانچه با محدودیت های منابع آبی مواجه نبودیم می توانستیم میزان خوداتكایی در زمینه تولید ذرت و كنجاله را به 85 درصد افزایش دهیم.
كشاورز تصریح كرد: اكنون وظیفه ماست كه این دستاورد بزرگ را حفظ كنیم تا میزان تولید این محصولات پایدار بماند.

*** بهره وری آب در بخش كشاورزی 20 درصد افزایش یافت
معاون امور زراعی وزیر جهاد كشاورزی با اشاره به اقدام های دولت برای صرفه جویی و استفاده بهینه از آب در بخش كشاورزی طی سه سال گذشته، افزود: با آسیب شناسی و توجه دادن كشاورزان به اهمیت منابع آبی كشور و استفاده بهینه از این مایع حیاتی در بخش كشاورزی، گفت: در طی این مدت توانسته ایم شاخص بهره وری آب در كشاورزی را 20 درصد افزایش دهیم.

*** میزان تولید گندم در سال زراعی گذشته طی 30 سال گذشته سابقه نداشت
كشاورز تولید گندم و بی نیازی از واردات این محصول استراتژیك را یكی دیگر از دستاوردهای بزرگ دولت تدبیر و امید در بخش كشاورزی بیان كرد و افزود: در حال حاضر، برای مصرف بیش از 15 ماه ذخیره سازی گندم در كشور انجام شده كه طی 30 سال گذشته بی سابقه بوده است.
وی این موفقیت بزرگ را حاصل تلاش همه كشاورزان و فعالان این بخش دانست و گفت: در صف مقدم این موفقیت، كشاورزان زحمت كش هستند.

*** نهاده ها و كودهای مورد نیاز كشاورزان استاندارد سازی شدند
معاون زراعی وزیر جهاد كشاورزی در ادامه به اقدام های انجام شده در زمینه استاندارد سازی نهاده ها و كودهای مورد نیاز بخش كشاورزی طی سه سال گذشته اشاره كرد و گفت: وقتی مسئولیت را برعهده گرفتیم به مواردی برخورد می كردیم كه شرمنده مردم و كشاورزان می شدیم زیرا بسیاری از نهاده ها و كودهای عرضه شده، هیچ ماده تغذیه در آن وجود نداشت.
وی افزود: یكی از دلایلی كه كشاورزان تمایلی به استفاده از كود نداشتند، نبود وجود عناصر مورد نیاز برای تغذیه بذر بود.
كشاورز با اشاره به اینكه پیش از این كودهای غیر استاندارد به بازار عرضه می شد، اضافه كرد: با اقدام های انجام شده، اكنون از عرضه این كودها جلوگیری شده و برای رسیدگی به این موضوع دفتر حقوقی در وزارت جهاد كشاورزی تشكیل شده است.

*** آفت كُش های خطرناك را از كشاورزی حذف می كنیم
معاون وزیر جهاد كشاورزی در ادامه سخنان خود تولید و یا عرضه آفت كُش های دوستدار محیط زیست، استاندارد و با كیفیت را از راهبردهای وزارت جهاد كشاورزی اعلام كرد و افزود: در دولت های قبلی تصمیم گرفته شد كه افت كش ها از چرخه حمایت دولت خارج و به بخش خصوصی واگذار شود.
وی افزود: انتظار این بود كه با واگذاری این امور به بخش خصوصی ، افت كش های دوستدار محیط زیست و با استانداردهای لازم و با كیفیت به بازار عرضه شود اما متاسفانه انتظارات برآورده نشد.
كشاورز تصریح كرد: امسال، آخرین مهلت برای بخش خصوصی جهت عرضه آفت كش های مطلوب و دوستدار محیط زیست به بازار است و ما عرضه افت كش های خطرناك به بازار را ممنوع خواهیم كرد.
وی افزود: برای عرضه آفت كش های مطلوب، تسهیلات لازم را در اختیار بخش خصوصی قرار خواهیم داد و انتظار داریم بخش خصوصی اصلاحات اساسی در این زمینه بوجود آورد.

*** عرضه بذر توسط بخش خصوصی، رویكرد وزارت جهاد كشاورزی است
معاون امور زراعی وزیر جهاد كشاورزی، عرضه بذر توسط بخش خصوصی را از رویكردهای این وزارتخانه اعلام كرد و افزود: هدف ما این است كه سرمایه گذاران این بخش را افزایش دهیم تا بهره وری بیشتری حاصل شود.
وی افزود: در سه سال گذشته، اقدام های خوبی در زمینه تولید و عرضه بذر انجام شده است و در پی این اقدام ها به رغم كم آبی، تولید محصولات افزایش یافت.
كشاورز در ادامه دست یابی به فناوری و تجهیزات پیشرفته را از نیازهای بخش كشاوزی دانست و تصریح كرد: كمبود آب مهمترین چالش كشور است و باید با استفاده از فناوری های نوین و تجهیزات پیشرفته كشاورزی ضمن افزایش محصولات باید در زمینه كاهش مصرف آب در این بخش گام برداریم.
وی جایگزین كردن كشت و كشت متناسب با اقلیم و سرزمین را یكی از راهبردهای وزارت جهاد كشاورزی بیان كرد و گفت: تغییرات اساسی رفتاری در بخش زراعی از برنامه های این وزارتخانه است.
معاون زراعی وزیر جهاد كشاورزی با بیان اینكه كمبود آب نباید موجب یاس و ناامیدی در كشاورزان شود، گفت: غلبه بر این مشكلات راه حل دارد و ما باید با استفاده از فناوری های نوین و تجهیزات پیشرفته همچنین تغییرات رفتاری، بر این مشكلات غلبه كنیم.

*** بانك ها باید سیاست خود را در قبال كشاورزان تغییر دهند.
وی بااشاره به اینكه كشاورزی، شغلی پر زحمت است، تصریح كرد: به رغم مشكل بودن، كشاورزی سود چندانی ندارد كه بانك بخواهد با كشاورزان شریك شود بنابراین بانك ها باید در دریافت سود از كشاورزان در قبال ارائه تسهیلات تجدید نظر كنند.
كشاورز افزود: سیستم اقتصادی كشور باید به یاری بخش كشاورزی بیاید و تسهیلات با سود كمتر برای كشاورزان درنظر بگیرد.
معاون وزیر جهاد كشاورزی ادامه داد: بانك ها و تصمیم گیران باید توجه كنند كه اكنون برای ارائه تسهیلات با سود بالای 16 درصد برای كشاورزان پرونده تشكیل می دهیم اما در سال های آینده باید به پرونده ورشكستگی آنها رسیدگی كنیم زیرا كشاورزی سود چندانی ندارد كه یك كشاورز بخواهد سود كلانی را به بانك پرداخت كند.
وی در ادامه برپایی نمایشگاه های كشاورزی را عاملی برای پیشرفت این بخش بیان كرد و گفت: برگزاری این نمایشگاه ها زمینه تبادل نظر فعالان این بخش را فراهم می كند و موجب نزدیك شدن كاربران با تولیدكنندگان مواد، ادوات و تجهیزات كشاورزی می شوند.
كشاورز بر ارائه آموزش های لازم به كشاورزان برای استفاده از مواد و تجهیزات پیشرفته كشاورزی توسط مراكز تولید كننده این كالاها تاكید كرد.
پانزدهمین نمایشگاه فناوری و تجهیزات كشاورزی و باغبانی(نهاده ها، محصولات و خدمات وابسته)، پنجشنبه شب در محل نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان گشایش یافت.
در این نمایشگاه 110 شركت، آخرین و تازه ترین محصولات و خدمات خود را در زمینه تولید و توزیع انواع بذر، سموم دفاع آفات، ادوات سمپاشی و باغبانی، گل و گیاه، خدمات بازرگانی و تامین خدمات كشاورزی، گل و گلخانه، پرورش درخت و نهال، نهاده ها و كودهای شیمیایی و حیوانی به نمایش گذاشته اند.
2093/ 6075 *خبرنگار: اصغر دواتگر** انتشار دهنده: زهرا هجینی نژاد
۰ نفر