۲۴ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۵۵
کد خبر: 82110363
T T
۰ نفر

تولید گندم در استان بوشهر سه برابر شد

۲۴ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۵۵
کد خبر: 82110363
تولید گندم در استان بوشهر سه برابر شد

بوشهر- ایرنا- رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان بوشهر گفت: در سال زراعی جاری 131هزار تن گندم در این استان تولید شد كه در مقایسه با میزان تولید سال گذشته سه برابر شده است.

به گزارش ایرنا، محمد تقی منوچهری روز دوشنبه به مناسبت آغاز هفته جهاد كشاورزی در جمع خبرنگاران افزود: در سال زراعی گذشته در مجموع 43 هزار تن گندم در استان بوشهر تولید شده بود.
وی اضافه كرد: از آغاز كار خرید گندم مازاد كشاورزان استان بوشهر تاكنون كه در مرحله پایانی آن قرار داریم، 100 هزارو 500 تن گندم مازاد كشاورزان خریداری شده است كه نسبت به میزان خرید گندم در سال گذشته كه 25 هزار تن بوده بیش از چهار برابر شده است.
منوچهری ادامه داد: میزان خرید گندم مازاد كشاورزان استان بوشهر در سال جاری یك ركورد در 10 سال اخیر به شمار می رود، طوریكه در سال زراعی 84- 85 98 هزار تن گندم از كشاورزان این استان خریداری شده بود.
وی گفت: امسال علاوه براین 14 هزار تن گندم بذری نیز تاكنون از كشاورزان استان بوشهر خریداری شده است.
منوچهری یادآور شد: هنوز خرید گندم در استان تمام نشده و كار خرید در مراحل پایانی خود قرار دارد.
وی بارشهای خوب فصلهای پائیز و زمستان، تجهیز و پهنه بندی مراكز خدمات از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری، جذب 90 نفر نیروی كارشناس در مراكز خدمات جهاد كشاورزی دهستانها و استقرار آنها در خط مقدم تولید و برگزاری شش كارگاه آموزشی را از عوامل موثر در بهبود وضع تولید گندم در استان بوشهر عنوان كرد.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان بوشهر بیان كرد: در سال زراعی جاری 16 هزارو 500 هكتار اراضی استان زیر كشت گندم آبی قرار داشت و در سطح 78 هزارو 500 هكتار نیز بصورت دیم گندم كشت شده بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره خدمات رسانی سازمان جهاد كشاورزی به كشاورزان استان بوشهر گفت: درسال زراعی جاری چهار میلیارد و 100 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی برای بازسازی و تجهیز مراكز خدمات كشاورزی اختصاص یافت.
منوچهری اظهار كرد: اجرای طرح ترویجی PVS (مقایسه 10 رقم گندم) در دو شهرستان و بررسی چهار سایت الگویی گندم در محورهای
تاریخ كاشت، بذر اصلاح شده، تغذیه و مبارزه با آفات و علفهای هرز و آبیاری از جمله دیگر عوامل افزایش كمیت محصول گندم دراستان بوشهر است.
وی یادآور شد: عمده افزایش تولید گندم در سال زراعی جاری در حاشیه رودخانه حله و آبیاری تكمیلی از سد رئیسعلی دلواری در شهرستانهای بوشهر، گناوه و دشستان است.
منوچهری با اشاره به اجرای طرح كاداستر در زمینهای كشاورزی استان بوشهر گفت: كاداستر اراضی كشاورزی در سطح 340 هزار هكتار از زمینهای كشاورزی در دست اجراست و در زمان حاضر این طرح در 60 هزار هكتار از زمینهای كشاورزی شهرستانهای گناوه، دیلم و دشتستان انجام شده است.
وی با اشاره به خشكسالی و اهمیت استفاده از روشهای نوین آبیاری بویژه در بخش نخیلات اظهاركرد: اصلاح شیوه آبیاری نخیلات امسال به صورت پایلوت در 170 هكتار از نخیلات آبپخش از توابع شهرستان دشتستان با 60 درصد پیشرفت فیزیكی در دست اجراست.
منوچهری افزود: در این شیوه، آبیاری استخری نخیلات به تحت فشار تبدیل می شود و براساس برنامه تا قبل از پایان تابستان 95 این طرح باید به بهره برداری برسد.
وی با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی گفت: وزارت جهاد كشاورزی در بحث اقتصاد مقاومتی از دستگاههای موفق به شمار می رود و متناسب با هر پروژه ملی كه مجری ملی آنها مشخص است، مجری استانی این پروژه ها نیز مشخص شده است.
منوچهری افزود: پروژه های اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد كشاورزی براساس دو محورارتقای توان تولید ملی و افزایش بهره وری با رویكرد افزایش تولید محصولات اساسی طراحی شده است.
وی یادآور شد: برهمین اساس متناسب با ظرفیت هر منطقه و شهرستان پروژه اقتصاد مقاومتی تعریف شده است كه اصلاح ساختار كشاورزی دشتستان از جمله این پروژه هاست كه در قالب آن شیوه آبیاری 17 هزار هكتار از نخیلات زیر شبكه های آبیاری از استخری به آبیاری نوین تغییر می یابد.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان بوشهر بیان كرد: با توجه به اینكه 60 درصد باغهای نخیلات زیر شبكه های آبیاری دشتستان فرسوده و غیراقتصادی هستند در قالب اصلاح شیوه آبیاری نوسازی نخیلات با ارقام تجاری و بازارپسند دنیا نیز انجام می شود.
منوچهری گفت: همچنین برای اینكه بتوانیم نخلداری را اقتصادی كنیم برای نخیلات درجه دو و سه این منطقه كارهای احیا و اصلاح با میانه كاری انجام و در بین نخلها گیاهان زراعی و باغی نیز كشت می شود.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان بوشهر افزود: اجرای طرح افزایش بهره وری در شهرستانهای جنوب استان، ایجاد و توسعه گلخانه، بهبود افزایش تولیدات دامی و اجرای طرح تحول كشاورزی در شهرستانهای گناوه و دیلم از جمله دیگر طرحهای اقتصاد مقاومتی در استان بوشهر است.
وی گفت: برای ارتقای بهره وری تا پایان برنامه اقتصاد مقاومتی (سال 1404) میزان تولید گندم استان بوشهر باید به 167هزار و 500 تن، گلخانه ها به پنج هزار و 110هكتار، ضریب مكانیزاسیون به 1.36اسب بخار بر هكتار، تولید گوشت قرمز هفت هزار و 930تن، گوشت مرغ به 45هزار و 100 تن، آبیاری تحت فشاربه 74هزار و 981 هكتار و پرورش ماهی در قفس نیز به 24هزار تن برسد.
وی در مورد صادارت محصولات كشاورزی استان بوشهر گفت: پارسال 308 هزار تن محصولات كشاورزی به ارزش یك میلیارد و 146میلیون دلار از استان بوشهر به كشورهای روسیه، آسیای میانه، كشورهای حوزه خلیج فارس، تایلند، چین، ویتنام، مصر، عراق، هند و كشورهای اروپایی صادر شده است.
وی اضافه كرد: بسیاری از صادرات محصولات كشاورزی در استان از جمله سبزیجات شامل شش هزار و 500 تن شوید و 10 تن كدو و بادمجان به كشورهای روسیه و اكراین برای نخستین بار انجام شده است.
منوچهری با بیان اینكه صادرات خرما در استان بوشهرهمیشه در حد 10 تا 12 هزار تن بوده است گفت: برای نخستین بار مقدار 26هزار تن خرمای استان به كشورهای آسیای میانه، روسیه و كشورهای اروپایی صادر شده است.
وی یادآور شد: از دیگر محصولات صادراتی بخش كشاورزی 17هزار و 500 تن میگو و ماهیان صنعتی است.
منوچهری افزود: برای نخستین بار است كه در زمینه فروش محصولات كشاورزی هیچ مشكلی در استان نداشته ایم و فروش روند عادی را در دنبال كرده است.
وی با اشاره به تذكر مسئولان در زمینه فروش برخی محصولات جالیز، هندوانه، خربزه و طالبی گفت: در استان بوشهر برای اینكه كشاورزان با مشكل همرسی محصول با استانهای جنوبی دیگر برخورد نكنند توصیه می شود كه الگوی كشت را رعایت و به گونه ای اقدام كنند كه تا نیمه های فروردین محصول را برداشت و به فروش برسانند.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان بوشهر افزود: كشاورزانی كه الگوی كشت را رعایت نكره اند با مشكل فروش محصول روبه رو شده اند.
وی یادآور شد: براساس الگوی كشت میزان آب و تاریخ كشت محصول برای هر كشاورز مشخص شده است و جهاد كشاورزی بعنوان مجموعه دولتی مسئولیت هدایت، ترویج و راهنمایی كشاورزان را انجام داده است.
منوچهری در مورد آبیاری قطره ای با بیان اینكه تا پایان دولت دهم 20هزار و 627 هكتار از مزارع و باغهای استان بوشهر به آبیاری نوین مجهز شده اند گفت: در دولت یازدهم تاكنون شش هزار و 100 هكتار انجام شده كه از این میزان چهار هزار و 354هكتار به پایان رسیده و یكهزار و 800 هكتار دردست اجراست.
وی تاكید كرد: در صورت تامین اعتبار، سازمان جهاد كشاورزی استان بوشهر آمادگی دارد تا سطح پنج هزار هكتار از اراضی كشاورزی استان را مجهز به آبیاری تحت فشار كند.
منوچهری گفت: توسعه گلخانه ها و پرورش ماهی در قفس از جمله طرحهای اولویت دار كشور در بخش كشاورزی است كه در این ارتباط در استان بوشهر در بخش گلخانه ها طرح افزایش بهره وری در مزارع سبزی و صیفی در شهرستان جم در جنوب استان متمركز است.
وی بیان كرد: در قالب این طرح سبزی و صیفی از فضای باز به فضای كنترل شده هدایت می شود.
منوچهری در باره پرورش ماهی در قفس یادآور شد: یك واحد پرورش ماهی در قفس با ظرفیت شش هزار تن پشت سد رئیسعلی دلواری در دست اجراست كه تلاش می شود در سال 95، یكهزار و 500 تن ماهی از این ظرفیت به بهره برداری برسد.
وی گفت: همچنین توجه به پرورش ماهی در قفس در دریا نیز از جمله طرحهای دیگر این سازمان است كه تلاش می شود امسال در قالب این طرح 500 تن ماهی برداشت شود.
منوچهری گفت: در هفته جهاد كشاورزی امسال پنج پروژه عمرانی با هشت میلیاردو 922میلیون ریال اعتبار و اشتغال 118 نفر در استان اجرا می شود.
وی این طرحها را شامل افزایش بهره وری آب، احداث گلخانه، ایستگاه بوجاری بذر و عملیات احیا و اصلاح نخیلات عنوان كرد.
6047/6043

سرخط اخبار استان‌ها