۲۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۶:۵۲
کد خبر: 82233543
T T
۰ نفر
صادرات 850 میلیون دلاری صنایع غذایی كشور در پنج ماهه نخست امسال

تهران- ایرنا- قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در پنج ماه نخست امسال صادرات مواد غذایی ایران به رقم 850 میلیون دلار رسیده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، مجتبی خسروتاج در حاشیه بازدید از نمایشگاه‌های بین‌المللی شیرینی وشكلات و شیر و صنایع لبنی و آشامیدنی گفت: فرآورده‌های لبنی با 256 میلیون دلار صادرات، بیشترین میزان صادرات صنایع غذایی تا پایان مردادماه امسال را به خود اختصاص داده است و پس از آن، شیرینی و شكلات با 178 میلیون دلار، در رده بعدی قرار دارند.
وی ادامه داد: گروه سوم شامل محصولات تولیدی از جمله رب گوجه فرنگی بود كه 77 میلیون دلار صادرات را از آن خود كرده و در صادرات گروه چهارم كه انواع كمپوت و كنسرو را شامل می‌شود 70 میلیون دلار به ثبت رسیده و بقیه نیز متعلق به سایر اقلام است.
خسروتاج با بیان اینكه آمارها نشان می‌دهند نسبت به مدت مشابه پارسال در این بخش فقط 2 درصد رشد داشته‌ایم، افزود: یكی از مهمترین دلایل این موضوع، افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز صنایع غذایی بود كه قدرت رقابتی بنگاه‌های ایرانی را در سطح جهانی كاهش داده است و ما اكنون بر مدیریت هزینه در این بخش تمركز كرده‌ایم.
خسروتاج در ادامه به ابراز رضایت تولیدكنندگان و صادركنندگان حاضر در نمایشگاه كنونی از فضای پسابرجام اشاره كرد و گفت: همه حاضران معتقدند كه شرایط ایجاد شده برای توسعه همكاری با كشورهای خارجی بسیار مناسب شده و زمینه بازاریابی‌های جدید جهانی برای محصولات و كالاهای ایرانی فراهم است.
وی با بیان اینكه به دلیل تحریم‌ها، عمده محصولات لبنی ایران به كشورهای منطقه از جمله عراق، افغانستان، كشورهای آسیای میانه، قفقاز و برخی كشورهای عربی صادر می‌شد، گفت: باید بتوانیم در شرایط جدید به نقاط مختلف جهان صادرات داشته باشیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: امروز بازار صنایع غذایی به ویژه در بخش شیرینی و شكلات در سطح جهان سالانه 110 میلیارد دلار است.
وی كشورهای آمریكا، آلمان، فرانسه، چین، روسیه، انگلیس، ژاپن، مكزیك و بزریل را 9 كشور عمده مصرف‌كننده شیرینی و شكلات در جهان برشمرد و گفت: ایران باید برای صادرات محصولات خود به آنها برنامه داشته باشد.
وی با بیان اینكه سازمان توسعه تجارت در چند محور اساسی می‌تواند به صادركنندگان كمك كند، تقویت بنگاه‌های تولیدی و صادراتی و بین‌المللی كردن آنها را از جمله برنامه‌های سازمان متبوع خود اعلام كرد.
به گزارش ایرنا، هفته گذشته دبیركل كانون انجمن های صنایع غذایی ایران اعلام كرد كه 1100 واحد صنعتی در زمینه های شیرینی، شكلات، تافی، كیك و بیسكوییت در كشور فعال است كه 95 درصد واحدهای توسط را بخش خصوصی هدایت می شود.
رئیس كمیسیون كشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران نیز ظرفیت اسمی صنعت شیرینی و شكلات ایران را 2 میلیون و 500 هزار تن در سال اعلام كرده بود.

** صادركنندگان باید سلیقه بازارهای هدف را بشناسند
خسروتاج اضافه كرد: صادركنندگان كالا باید سلیقه بازارهای هدف خود را بشناسند و خود را برای آن بازار آماده كنند.
وی به مشكلات بسته‌بندی در كالاها و محصولات ایرانی نیز اشاره كرد و گفت: باید در بخش بازاریابی و شناخت بازار، بنگاه‌ها را تقویت كرد، به طور قطع پس از ورود این بنگاه‌ها به بازارهای جهانی، آنها در مسیر خودكفا شدن حركت می‌كنند.
قائم‌مقام وزیر صنعت یكی از لازمه‌های توسعه صادرات غیرنفتی را استفاده از ابزار نمایشگاهی بیان كرد و گفت: نمایشگاه یكی از بهترین ابزارهای بازاریابی است زیرا در آن خریدار و فروشنده با هم ارتباط برقرار می‌كنند و این ارتباط رودررو در نهایت منجر به جلب اعتماد مشتری می‌شود.
وی در ادامه بر لزوم برپایی نمایشگاه در كشور در سایت‌های نمایشگاهی استاندارد تاكید كرد و افزود: فضای استاندارد یعنی محلی كه غرفه‌دار و بازدیدكننده از آن ابراز رضایت كنند و به خوبی و در راستای اهداف نمایشگاه طراحی شده باشد.
خسروتاج با تقدیر از عملكرد شهرداری تهران در راه‌اندازی نمایشگاه در شهر آفتاب گفت: سازمان توسعه تجارت همسو با توسعه صنعت نمایشگاهی با این مجموعه همكاری خواهد كرد؛ به مسئولان شهر آفتاب تاكید كرده‌ایم كه همه برنامه‌های نمایشگاهی آنان از سوی سازمان تایید خواهد شد اما برنامه‌هایشان با سیاست‌های شركت سهامی نمایشگاه بین‌المللی تهران هماهنگ باشد تا غرفه‌داران و بازدیدكنندگان در مورد برگزاری نمایشگاه‌ها دچار سردرگمی نشوند.
خسروتاج با تاكید بر هم‌افزایی میان شهر آفتاب و شركت نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، اظهار داشت: در این میان فضای محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران می‌تواند برای نمایشگاه‌های تخصصی و كوچكتر مورد استفاده قرار گیرد و فضای نمایشگاهی شهر آفتاب به محل برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ تبدیل شود.

** نمایشگاه‌های فصلی فروش برگزار نمی‌شود
وی در ادامه درباره برگزار شدن یا نشدن نمایشگاه‌های فصلی در كشور نیز گفت: ما همچنان سیاست‌های سابق را دنبال می‌كنیم، اما نمایشگاه زمانی می‌توانند با بازار رقابت كند كه از نظر قیمت، شرایط بهتری را برای مشتریان فراهم كند؛ امروز با توجه به اینكه میزان عرضه بنگاه‌های تولیدی بیش از میزان تقاضاست، برگزاری نمایشگاه منطقی نیست.
خسروتاج افزود: اكنون مشكل ما در بخش فروش و بازاریابی است به این دلیل كه عرضه بیشتر از تقاضاست؛ در شرایطی كه واحدهای صنفی مازاد عرضه دارند، برگزاری نمایشگاه‌های فروش سیاست عقلایی نیست، از این رو به استان‌ها ابلاغ كرده ایم پس از دیدن نیاز بازار و سایر استانداردهای برگزاری نمایشگاه در صورت تایید شورای تامین استان، اقدام به برگزاری نمایشگاه كنند.
وی با بیان اینكه سیاست ما تشویق واحدهای صنفی برای حراج یا فروش فوق‌العاده محصولاتشان در شرایط كنونی است، ادامه داد: از طرف دیگر، فقط استان‌هایی می‌توانند چنین نمایشگاه‌هایی برگزار كنند كه فضای استاندارد داشته باشند و بتوانند سایر استانداردهای برگزاری یك نمایشگاه مطلوب را رعایت كنند.
رییس سازمان توسعه تجارت در ادامه در واكنش به برخی شایعات درباره تبدیل نمایشگاه بین‌المللی تهران به پارك، گفت: 60 درصد از 90 هكتار از اراضی محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران فضای سبز است و بیشتر بازدیدكنندگان نمایشگاه تهران، به چند دلیل كه یكی از آنها جذابیت استفاده از فضای سبز این مكان است به آنجا مراجعه می‌كنند.
وی خاطرنشان ساخت: در سال های پس از انقلاب، حتی یك متر فضای اضافه در این محل ساخته نشده است و همواره تاكید بر این بوده كه فضای سبز این منطقه حفظ شود و ما نیز معتقدیم كه نمایشگاه تهران علاوه بر كاربری نمایشگاهی، فضای سبزی برای نشاط بازیدكنندگان است.
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان اضافه كرد: محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران در سطح ملی و بین‌المللی فعالیت می‌كند و از سوی «یوفی»* به عنوان یكی از بهترین فضاهای نمایشگاهی معرفی شده و اكنون سیاست ما این است كه در فضای پساتحریم از این فضا برای برپایی نمایشگاه‌های كوچك استفاده و نمایشگاه‌های بزرگتر به شهر آفتاب منتقل شود.
* یوفی (UFI) به عنوان یك انجمن غیرانتفاعی براساس قانون فرانسه مصوب اول ژوئیه 1901 تاسیس شد و دفتر آن برای نخستین بار در سال 1925 میلادی در میلان گشایش یافت. در ابتدا نام آن اتحادیه نمایشگاه های بین المللی بود و بعدها در 20 اكتبر 2003 در جلسه عمومی قاهره، نام آن به «یوفی» (انجمن جهانی صنعت نمایشگاهی) تغییر یافت. اكنون دفتر اصلی یوفی در پاریس است.
خبرنگار: اسماعیل داودی - سردبیر: لطیف نكوئی
اقتصام**9189** 2023

سرخط اخبار اقتصاد