کشت چغندر علوفه‌ای در ارومیه آغاز شد/هدف‌گذاری صرفه‌جویی ۵۰ درصدی در مصرف آب

ارومیه- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی ارومیه گفت: کشت ۱۳ هکتاری چغندر علوفه ای در قالب کشت قراردادی برای نخستین بار در این شهرستان و در روستای ساعتلوی منطقه چنقرالوی پل با آبیاری نوار تیپ آغاز شد.

پرویز امجدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: به سبب افزایش قیمت خوراک دام، حجم بالای واردات آن و محدودیت منابع آب و خاک مناسب توجه جدی به منابع جدید و گیاهانی با بازدهی عملکردی بالا و اقتصادی به منظور تامین علوفه مورد نیاز جمعیت دامی نیاز است و می تواند نقش موثری در تولید علوفه مورد نیاز منطقه و کشور ایفا کند.

وی ادامه داد: چغندرعلوفه ای با خصوصیات ارزشمند زراعی مانند مقاومت به خشکی و شوری، تولید و عملکرد بالا، نیاز به آبیاری کمتر و امکان مخلوط کردن آن با سایر گیاهان علوفه ای مانند ذرت علوفه ای و علف های چمنی نقش موثری در تامین علوفه مورد نیاز داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی ارومیه اظهار کرد: پیش بینی می شود بیش از یک هزار و ۵۰۰ تن محصول از این مزرعه که در قالب کشاورزی قراردادی کشت شده، به دست آید.

امجدی اضافه کرد: متوسط عملکرد این محصول بالای ۱۳۰ تن در هکتار است که رقمی مناسب به شمار می رود.

وی گفت: مصرف آب و دوره های آبیاری در این نوع کشت با استفاده از آبیاری تیپ معادل ۵۰ درصد چغندر قند است.

آذربایجان غربی دارای بیش از ۸۴۰ هزار هکتار زمین کشاورزی است؛ کارشناسان معتقد هستند گسترش اراضی کشاورزی موجب افزایش مصرف آب در این بخش شده و مدیریت منابع آبی در زمان خشکسالی نیازمند برنامه ریزی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha