۲۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۳۶
کد خبر: 82108331
T T
۰ نفر
استاندار: ايلام مي تواند در اقتصاد ملي نقش برجسته اي ايفا كند

ايلام - ايرنا - استاندار ايلام با اشاره به توانمندي هايي اين استان در زمينه نفت و گاز و كشاورزي، گفت: مي توانيم با تكيه بر اين ظرفيت ها در اقتصاد ملي نقش برجسته و تاثيرگزاري ايفا كنيم.

به گزارش ايرنا، محمدرضا مرواريد، روز شنبه در شوراي اداري استان اظهار كرد: اين ظرفيت ها و توانمندي ها به ما كمك مي كند از يك استان محروم و توسعه نيافته و نيازمند به كمك خارج شويم.
وي با بيان اينكه قدم هاي بسيار خوبي براي توسعه استان در سال هاي قبل برداشته شده كه نيازمند پيگيري و به سرانجام رسيدن است، افزود: هر چند ايلام در امور زيربنايي دير شروع كرد و همين عامل موجب عقب ماندگي استان از توسعه شد اما مي توان با همدلي و همراهي و به سرانجام رساندن طرح هاي زيربنايي، اين استان را به توسعه واقعي رساند.
مرواريد با تاكيد بر اينكه در حوزه ذخاير آب از استان هاي پيش رو كشور هستيم، يادآور شد: اكنون به جز يكي دو استان هيچ استاني به اندازه ايلام ذخيره آب ندارد كه اين شاخص يكي از نقاط قوت استان بشمار مي رود.
وي تاكيد كرد: در آخرين آمار ارائه شده توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي كه تحت عنوان كتابي از شاخص هاي اقتصادي استان منتشر هم شده است جز در چند مورد، استان ايلام در بسياري از شاخص ها جايگاه مطلوبي دارد.
استاندار ايلام گفت: همه بايد براي توسعه استان نقش خود را به خوبي ايفا كنيم و نقاط ضعف را با همكاري و همدلي به نقطه قوت و مثبت تبديل كنيم.
وي افزود: بر اساس اعلام بودجه در سال جاري بيش از شش هزار و 820 ميليارد ريال بودجه كشور در اختيار شركت هاي دولتي و بانك هاست كه مي توان از اين ظرفيت ها در جهت دهي به ايجاد اشتغال بهره برد.
مرواريد اضافه كرد: در سفر اخير رئيس ستاد اجرايي فرمان امام به استان رقم 500 ميليارد ريال مصوب شد كه صرف امور مرتبط با آموزش، فرهنگ و ايجاد كتابخانه شود همين رقم معادل يك سوم بودجه ل استان ايلام است.
وي يادآور شد: اين در حاليست كه براي احياي واحدهاي مشكل دار صنعتي نيز قرار شد مبلغ دو هزار ميليارد ريال از سوي ستاد اجرايي و بنياد بركت اختصاص يابد كه با هزينه كرد به موقع آن و رفع مشكل واحدهاي صنعتي مي توان اشتغال در استان را به وضعيت مناسبي رساند.
وي در خصوص پروژه هاي وزارت نيرو نيز گفت: اختلاف نظرهايي بر روي پروژه هاي جديد سد سازي در استان وجود داشت كه با رايزني هاي انجام گرفته با وزير نيرو مشكل چند سد از جمله چناره، گذار خوش و تا حدي ميمه بر طرف شد اما براي اجراي سد گاوي و سيكان همچنان پيگيري و مذاكره با مسئولان مرتبط بايد انجام گيرد.
استاندار ايلام اظهار كرد: وزارت نيرو كارهاي بسيار بزرگي در استان ايلام انجام داده و با هزينه كرد 26 هزار ميليارد ريالي قرار است 100 هزار هكتار از اراضي استان آبي شود در حاليكه استان ايلام تنها 70 هزار هكتار اراضي آبي داشته ولي با اين اقدام جهش فوق العاده اي در بخش كشاورزي آبي ايجاد مي شود.
مرواريد تخصيص 500 ميليون دلار تسهيلات از محل صندوق توسعه ملي براي آبياري باراني را از ديگر اقدام هاي اساسي در راستاي تقويت بخش كشاورزي استان ايلام برشمرد.
وي تاكيد كرد: با دعوت از سرمايه گذاران داخلي و خارجي در 2 سال اخير و امضا تفاهم نامه با آنها شرايط خوبي براي سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف ايجاد شده كه بزودي شاهد اجرايي شدن آنها خواهيم بود.
وي افزود: اكنون براي راه اندازي پتروشيمي و توسعه صنايع پايين دست آن با وزارت نفت در حال پيگيري و مذاكره هستيم و با توجه به اعتبار خوبي كه ميدان نفتي آذر گرفته مي توان به فعاليت چشمگير اين ميدان تا پايان سال جاري نيز اميدوار بود.
به گفته مرواريد، همه اين اقدامات اثرات زيادي دارد كه مي تواند در خلق ثروت در استان تاثير گذار شود و استان ايلام را به جايگاه مناسبي از نظر توسعه برساند.
مرواريد در ادامه به اجراي بزرگ راه 400 كيلومتري كرمانشاه - حميل - ايلام - مهران - دهلران - انديشمك اشاره كرد و گفت: وزارت نفت 25 درصد اجراي اين پروژه بزرگ را تقبل كرده و مابقي آن از طريق اوراق قرضه و ملي تامين خواهد شد.
وي تاكيد كرد: همچنين پروژه پلدختر - دهلران - كبيركوه نيز يكي ديگر از طرح هاي بزرگي است كه قرار است استان ايلام را از سمت ديگر به مركز متصل كند.
وي در ادامه به پيگيري براي اجرايي شدن طرح راه آهن ايلام به طول 70 كيلومتر اشاره كرد و گفت: قرار است با توجه به قول هاي مساعدي كه داده شده اين طرح نيز بزودي وارد مرحله اجرا شود.
استاندار ايلام در ادامه از همه دستگاه هاي اجرايي خواست كه خودروهاي كمك دار خود را با سه نفر نيرو به منظور مقابله با آتش سوزي هاي احتمالي در جنگل ها و مراتع استان آماده كنند تا در مواقع لزوم در كوتاهترين زمان ممكن آتش را مهار كنند.
مراوريد همچنين خواستار تجهيز و توسعه مكان هاي يادمان هاي شهدا در استان با توجه به سفر كاروان هاي راهيان نور شد و افزود: با توجه به برگزاري عمليات فتح المبين در استان بايد 2 يادمان ديگر در استان ايلام ايجاد شود تا كاروان هاي راهيان نور علاوه بر برخورداري از امكانات اين يادمان ها با توجه به قرار داشتن در مناطق گرمسيري با فرهنگ ايثار و شهادت بيشتر آشنا شوند.
وي در ادامه از دستگاه هاي اجرايي استان خواست با همكاري بيشتر با نمايندگان مجلس علاوه بر جذب اعتبار بيشتر پيگير رفع مشكلات طرح هاي خود در وزارتخانه ها شوند.
7177/9002

سرخط اخبار استان‌ها