خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس گزارش می‌دهد؛

گرانی روی پیشخوان رستوران‌های شیراز

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۳۲۷۹

رستوران ها خالی از مشتری شده اند/طی ۶ ماه گذشته حدود ۳۰ پروانه رستوران در شیراز باطل شده است

نگاهی به منوی غذایی رستوران‌های نه چندان مطرح شیراز نشان از گرانی شدید اقلام عرضه شده دارد؛ حتی رستوران‌های پررونق سال های قبل نیز در کسادی مشتری به سر می‌برند و ترفند غذاهای نیم پرسی و یا پیتزاهای برشی برای جذب مشتری با استقبال چندانی روبه‌رو نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، از سوی دیگر تورم باعث افزایش قیمت مواد غذایی شده و در کنار آن در‌آمد کم مردم سبب شده است تا رستوران رفتن‌‌‌ مردم کاهش پیدا کند.

اگر تا چند سال پیش خانواده‌ها روزهای تعطیل را با هم به رستوران می‌رفتند و از خوردن غذا در محیطی خارج از خانه لذت می‌بردند؛ اما حالا این موضوع به رویا تبدیل شده است و شهروندان رستوران گردی در روزهای آخر هفته و یا وعده یکبار رستوران رفتن در ماه را حذف کرده‌اند.

عضو اتحادیه رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی شیراز با بیان اینکه موضوع مالیات بر ارزش افزوده مشکلات متعددی را برای رستوران داران در شیراز ایجاد کرده است، می‌گوید: اعمال قانون مالیات بر ارزش افزوده بر غذا باعث شده تا شهروندان  برای هر خرید یک میلیون تومانی از رستوران‌ها مبلغی بالغ بر 100 هزار تومان مالیات بر ارزش افزوده بپردازند که این امر منطقی نیست.

علی اکبر قوی پنجه در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال آینده نیز افزایشی خواهد بود، می‌افزاید: با اخذ مبلغ مالیات بر ارزش افزوده رستوران‌ها باید در پایان سال مبلغی بالغ بر بیش از یک میلیارد و 400 الی 500 میلیون تومان پرداخت کنند که این مبلغ از توان رستوران داران خارج است.

وی با بیان اینکه پرداخت بیش از حد مالیات بر ارزش افزوده باعث شده تا رستوران‌ها تعطیل شوند و یا فعالیت خود را به کافه داری تغییر دهند، ادامه می دهد: فعالیت در قالب کافه دیگر مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود و حدود یک چهارم کاهش می‌یابد.

گرانی روی پیشخوان رستوران‌های شیراز

توقف فعالیت رستوران‌ها و بیرون بر ها در سطح شهر شیراز

قوی پنجه با اشاره به اینکه شاهد بسته شدن و توقف فعالیت رستوران‌ها و بیرون برها در سطح شهر شیراز هستیم، می‌افزاید: اگرچه رستوران‌ها ضامن شادی و تفریح مردم هستند اما بنا به مشکلات متعدد روز به روز این رستوران‌ها در حال بسته شدن هستند.

عضو اتحادیه رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی شیراز به وضعیت نا به سامان اقتصاد رستوران داری در شیراز اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر درآمد رستوران‌ها نه پاسخگوی سرمایه اولیه آنها است و نه کفاف حقوق و مزایا پرسنل را می‌دهد.

رستوران ها خالی از مشتری شده‌اند

وی با بیان اینکه رستوران‌های بزرگ حداقل باید حدود 40 الی 50 پرسنل به کار بگیرند، بیان می‌کند: رستوران داران با در نظر گرفتن سنوات، پاداش، عیدی و ... باید حدود 17 الی 18 ماه به پرسنل حقوق پرداخت کنند که این هزینه‌ها پاسخگوی وضعیت رستوران داران نیست.

قوی پنجه با اشاره به اینکه در شرایط فعلی افرادی که در صنف رستوران داری فعالیت می‌کنند تنها با عشق و علاقه‌ای که به این کار دارند مانده‌اند، تصریح می‌کند: وضعیت فروش و استقبال مردم از رستوران‌های سطح شیراز همانند گذشته نیست؛ در رستوران‌ها باید از قبل میز رزرو می‌شد اما در حال حاضر رستوران‌ها در بسیاری از اوقات خالی از مشتری هستند.

عضو اتحادیه رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی شیراز در ادامه با اشاره به اینکه قیمت غذاها پاسخگوی رستوران داران و مردم نیست، می‌افزاید: رستوران‌ها برای پا برجا ماندن از سود خود می‌زنند تا بتوانند همچنان مشتری ها را حفظ کنند.

وی با بیان اینکه قیمت یک چلو کباب با 200 گرم گوشت گوسفندی با برنج ایرانی و دور چین غذا حدود 300 هزار تومان است، ادامه می‌دهد: بسیاری از رستوران داران از این شغل کوچ کرده‌اند و یکی از رستوران‌های چهار طبقه در سطح شهر طی روزهای گذشته نیز تعطیل شد.

گرانی روی پیشخوان رستوران‌های شیراز

طی 6 ماه گذشته حدود 30 پروانه رستوران در شیراز باطل شده است

قوی پنجه با اشاره به اینکه طی 6 ماه گذشته حدود 25 الی 30 پروانه رستوران در شیراز باطل شده است، خاطر نشان می‌کند: متاسفانه در حال حاضر وضعیت بد اقتصادی باعث شده که قشر متوسط هم از رستوران استقبال نکنند؛ هزینه هر نفر در یک رستوران معمولی در شیراز 500 هزار تومان است که یک خانواده 4 نفری باید برای یک رستوران مبلغی بالغ بر 2 میلیون تومان بپردازد.

عضو اتحادیه رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی شیراز معتقد است نبود مشتری و افزایش قیمت محصولات و مواد اولیه شرایط را برای رستوران داران روز به روز دشوار تر می‌کند و تاکید می‌کند: افزایش سرسام آور قیمت مواد اولیه رستوران‌ها، صنف رستوران داران  را دچار بحران کرده است.

وی با بیان اینکه هیچ بخشنامه‌ای مبنی بر حذف مالیات بر ارزش افزوده رستوران‌ها به ما اعلام نشده است، می افزاید: علاوه بر این بیرون برها هم مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز