۲۴ دی ۱۳۹۵، ۲۰:۳۸
کد خبر: 82385542
T T
۰ نفر
مهمترین اخبار اقتصادی ایرنا در هفته منتهی به 24 دی ماه

تهران- ایرنا- شناسایی 7500 میلیارد ریال فرار مالیاتی، افزایش صادرات نفت ایران به اروپا،، شرط بانكها برای بخشودگی جرایم دیركرد و كاهش قیمت گوشت قرمز از جمله مهمترین اخبار اقتصادی ایرنا در هفته منتهی به 24 دی ماه است.

به گزارش ایرنا، اقتصاد كشور در هفته منتهی به 24 دیماه با رویدادهای مهمی همراه بود كه برخی از موارد مهم آن را مرور می كنیم.

** افزایش 20 درصدی همكاری مشتركان برق در كاهش مصرف
به گفته معاون دفتر مدیریت مصرف برق شركت مدیرت تولید، انتقال و توزیع برق ایران (توانیر) گفت: همكاری مشتركان در طرح های پیك سایی و كاهش اوج مصرف برق در همسنجی با پارسال نزدیك به 20 درصد افزایش داشته است.

** تنظیم الحاقیه جدید شرط صادرات مجدد برق به عراق است
مدیرعامل شركت مدیرت تولید، انتقال و توزیع برق ایران (توانیر) با اشاره به قطع صادرات برق ایران به عراق، گفت: این اقدام به دلیل اتمام مدت قرارداد انجام شده و در صورت تصمیم به از سر گیری صادرات برق به این كشور، نیازمند تنظیم الحاقیه و اصلاحیه جدید است.

** صادرات گاز به عراق یك قدم به اجرا نزدیكتر شد
معاون امور بین‎الملل و بازرگانی وزیر نفت درباره نتایج سفر هفته گذشته هیات ایرانی به عراق گفت: در این سفر، جزئیات 2 تفاهم‌نامه برای امضا از سوی وزیران نفت دو كشور نهایی شد.

** 5 سد كشور زیرخط قرمز تامین آب شرب قرار دارد
مدیرعامل شركت مدیریت منابع آب ایران می گوید، پنج سد از مجموع سدهای كشور در شرایط بحرانی و زیر خط قرمز تامین آب شرب قرار دارد.

** شناسایی 7500 میلیارد ریال فرار مالیاتی
رئیس كل سازمان امور مالیاتی گفت: در ماه های اخیر كه اداره كل مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی در سازمان امور مالیاتی تشكیل شد، 45 مورد فرار مالیاتی به میزان هفت هزار و 500 میلیارد ریال شناسایی شد.

** فعال شدن واحدهای راكد و غیرفعال در منطقه آزاد ارس
«ابراهیم باقرزاده» معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد ارس گفت: همسو با سیاست های حمایتی دولت تدبیر و امید تسهیلات ویژه رونق تولید برای شركت های صنعتی فعال، راكد، غیرفعال و در حال ساخت بالای 60 درصد پیشرفت فیزیكی پرداخت شد. در قالب این طرح 61 شركت فعال و در حال ساخت منطقه آزاد ارس با بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیكی برای دریافت تسهیلات 835 میلیارد و 500 میلیون ریالی به بانك معرفی شدند.

** ذخایر كالاهای استراتژیك كشور كافی است
معاون وزیر جهاد كشاورزی گفت: اكنون ذخایر كالاهای استراتژیك و پر مصرف مانند گندم، برنج ، روغن و شكر كشور كافی است و كمبودی در این زمینه وجود ندارد و توانسته ایم با برنامه ریزی مناسب قیمت این محصولات در بازار را تثبیت كنیم.

** گوشت قرمز روی نوار كاهش قیمت
براساس اعلام مسئولان وزارت جهاد كشاورزی، اجرای طرح متعادل سازی بازار گوشت قرمز در سطح ملی، كاهش صادرات دام زنده و افزایش عرضه گوشت گوسفندی گرم همراه با تشدید نظارت ها، افت قیمت این محصول پروتئینی را كلید زد كه این روند كاهشی همچنان ادامه دارد.

** توزیع میوه های قاچاق در سردخانه های حاشیه تهران
به گفته رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، انواع میوه های قاچاق امریكایی، آفریقای جنوبی، كنیا، تركیه در سردخانه های حاشیه تهران توزیع می شود كه انتظار می رود متولیان دستگاه های نظارتی با عرضه این محصولات در بازار برخورد قانونی كنند.

** تكلیف بانك ها برای اختصاص 11.6 درصد تسهیلات به بخش كشاورزی
بانك مركزی با توجه به سهم بخش كشاورزی در تولید ناخالص ملی، بانك ها را مكلف كرد حداقل 11.6 درصد از تسهیلات خود را تا زمان اعلام رقم جدید، به بخش كشاورزی اعطا كنند.

** شیر استریل 200 تومان گران شد
دبیر انجمن صنایع لبنی كشور اعلام كرد كه قیمت هر لیتر شیر استریل با ماندگاری 6 ماه بدلیل افزایش تعرفه واردات پاكت تتراپك سوئدی از چهار درصد به 20 درصد و همچنین حذف ارز مبادله ای، 2 هزار ریال افزایش یافته است. البته این افزایش با توافق وزارتخانه های جهادكشاورزی و صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته است.

** تداوم اقدام های كنترلی آنفلوآنزای پرندگان
رئیس سازمان دامپزشكی كشور با اعلام اینكه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان های آذربایجان شرقی، گلستان، تهران و البرز كنترل شده است، گفت: اكنون اقدام‌های كنترلی این ویروس در استان های قم، مركزی و گیلان به طور جدی دنبال می شود.

** ردپای عربستان دراعمال قوانین ضددامپینگ برای كالاهای پتروشیمی ایران
به گفته عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران درباره برخی گزارش ها مبنی بر نقش عربستان در اعمال قوانین ضددامپینگ درباره كالاهای صادراتی پتروشیمی ایران به هند و سایركشورها، گفت: نمی توان به طور قطعی این ادعا را اثبات كرد، اما بی تاثیر نمی تواند باشد.

** افزایش صادرات نفت ایران به اروپا
صادرات نفت ایران به اروپا در دوران تحریم به ارسال روزانه حدود 100 هزار بشكه به تركیه محدود شده بود، اما با دستاورد برجام و رفع تحریم ها، روندی صعودی یافت؛ به گفته مسئولان وزارت نفت اكنون ركورد صادرات روزانه 710 هزار بشكه نفت به قاره سبز ثبت شده است.

** دولت صرفه‌جویی در مصرف انرژی را از خود شروع كرد؛ قطع گاز ساختمان‌های وزارت نفت
وزارت نفت، صرفه جویی در مصرف گاز را از زیرمجموعه های خود آغاز كرده و بر این اساس، چند روزی است كه دستور قطع گاز همه ساختمان های وزارت نفت و شركت های تابع در تهران صادر و اجرا شده است.

** برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی در كیش
سیزدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی با هدف معرفی توانمندی های كشور در حوزه های نفت، گاز، آب، برق و انرژی های تجدید پذیر با حضور 180 شركت داخلی و خارجی در جزیره كیش گشایش یافت.

** افزایش تولید نفت ایران به روزانه 4 میلیون بشكه
معاون مدیرعامل شركت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه با بیان اینكه میزان تولید نفت ایران به روزانه 3.9 تا 4 میلیون بشكه نزدیك شده است گفت: درباره تولید میدان آزادگان تاكنون با پنج شركت بین المللی تفاهم نامه امضا كرده ایم.

** فازهای 17 و 18 پارس جنوبی آماده بهره برداری است
تهران- ایرنا- رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) اعلام كرد: فازهای 17 و 18 پارس جنوبی به پایان رسیده و منتظر بهره برداری رسمی است.

** شرط بانكها برای بخشودگی جرایم دیركرد
«علیرضا قیطاسی» دبیر شورای هماهنگی بانك‌های دولتی كشور از بخشودگی جرائم تاخیر تادیه بدهكاران بانكی در صورت تسویه بدهی تا پایان اسفندماه امسال خبر داد و گفت: این تصمیم همسو با اجرای سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی، همچنین مفاد قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر مصوب مجلس شورای اسلامی، ارتقای نظام مالی كشور با رویكرد كمك به بنگاه‌های اقتصادی و در نهایت حفظ اشتغال و كمك به افزایش آن در نشست مشترك نظام بانكی كشور به تصویب رسیده است.

** افتتاح و نگهداری حساب های دومنظوره برای دانشگاه های دولتی ممنوع است
بانك مركزی اعلام كرد: افتتاح حساب و نگهداری سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار از جمله حساب‌های دو منظوره توسط بانك‌ها و موسسات اعتباری غیربانكی برای دانشگاه‌های دولتی و به تبع آن اعطای سود به آن‌ها ممنوع است.

** جلسه اقتصاد مقاومتی بانك مركزی با حضور جهانگیری
جلسه بررسی و ارزیابی عملكرد بانك مركزی در زمینه پروژه های اقتصاد مقاومتی با حضور معاون اول رییس جمهوری و رییس و معاونان بانك مركزی برگزار شد.
معاون اول رییس جمهوری در این جلسه با بیان این كه دولت به هیچ وجه بدنبال ایجاد نرخ جدید ارز در بازار نیست، گفت: برخی 3 هزار و 600 تومان را نرخ جدید دلار مطرح می‌كنند، در صورتی كه این رقم درست نیست.

** وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی تصریح كرد كه برنامه ای برای قطع یارانه ها وجود ندارد.

** كاهش رشد نقدینگی برای چهارمین ماه
بانك مركزی اعلام كرد: حجم نقدینگی كشور در پایان آبان ماه امسال به 11618.2 هزار میلیارد ریال رسید كه در مقایسه با مهرماه امسال سه دهم درصد كاهش دارد.
حجم نقدینگی در تیر ماه امسال با 30 درصد رشد به اوج رسید، اما از مرداد ماه روند كاهشی خود را آغاز كرد و به عدد 29.2 درصد رسید؛ این شاخص در شهریور ماه رشد 28.6 درصدی و در مهر ماه رشد 28.3 درصدی را ثبت كرد و اكنون به 28 درصد رسیده است.

** صرفه‌جویی روزانه بیش از ۹ میلیون لیتر سوخت با اجرای دو طرح‌ سوختی
رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت كشور با بیان اینكه اجرای طرح‌های پیمایش و حذف سهیمه خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث موفقیت دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی است، گفت: با اجرای طرح اول روزانه ۸ میلیون لیتر معادل ۸۰ میلیارد ریال و یك‌میلیون و۲۰۰ هزار لیتر برابر با ۱۲ میلیارد ریال از اجرای طرح دوم، صرفه جویی رخ داده است.
اقتصام** خبرنگار: فریبا بابائی ** انتشاردهنده: لطیف نكوئی

سرخط اخبار اقتصاد