۲۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۵۱
کد خبر: 82112716
T T
۰ نفر
افزایش سطح زیركشت در جنوب كرمان سبب تشدید بحران آب می شود

جیرفت - ایرنا - رئیس سازمان جهاد كشاورزی جنوب كرمان، افزایش سطح زیركشت را در شرایط فعلی موجب تشدید بحران آب دانست و گفت: مردم، كشاورزان و نهادهای اجتماعی در مدیریت مصرف آب می توانند نقش بسزایی داشته باشند.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی سازمان جهاد كشاورزی جنوب كرمان، سید یعقوب موسوی در جمع كاركنان این سازمان افزود: با توجه به بحران جدی آب، تسهیلات آبیاری تحت فشار ابتدا باید به باغات برای حفظ كشت های دائمی موجود، سپس مزارعی كه زیر كشت با آبیاری غرقابی هستند اعطا شود و به هیچ وجه احیای زمین های بایر به صلاح نیست زیرا در شرایط فعلی افزایش سطح زیر كشت، بحران را جدی تر می كند.
وی با تاكید بر ضرورت راه اندازی هرچه سریعتر تشكل های آب بران، به مدیریت آب توسط نهادهای اجتماعی شهر و روستا در دوره هایی اشاره كرد و گفت: باید به آب به عنوان یك مقوله حاكمیتی و تاریخی نگاه كنیم زیرا آب یك ثروت ملی قلمداد می شود.
وی برای مدیریت بحران آب، راه اندازی هرچه سریعتر تشكل های آب بران و كمك از مردم و كشاورزان همراه با آموزش و مشاركت رسانه ها را خواستار شد.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی جنوب كرمان همچنین خواستار بومی سازی دستورالعمل هایی چون تشكل های آب بران برای مصرف بهینه آب كشاورزی شد و گفت: تشكل ها و دستورالمعل ها نباید به آب های سطحی محدود شود زیرا بخش اعظم آب استحصالی جنوب كرمان از منابع زیرزمینی تامین می شود.
وی خاطرنشان كرد: جلب مشاركت های مردمی در اجرای دستور العمل ها برای نیل به اهداف مدیریت جامع آب ضروری به نظر می رسد.
موسوی گفت: شاید یك تصمیم و تدبیر كارساز، كاهش كشت های بهاره و تابستانه باشد زیرا با وجود تبخیر و تعرق بسیار بالا در دو فصل بهار و تابستان این منطقه، كشت هر محصولی سرعت رسیدن به فاجعه را بیشتر می كند.
وی افزود: شاید 10 سال دیگر در برخی شهرستان ها امكان كشاورزی نباشد و لازم است كشت ها را به فصول پاییز و زمستان برده تا در شرایط تبخیر و تعرق كمتر از مزایای بارندگی های فصلی نیز استفاده لازم به عمل آید.
سالانه بیش از چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات كشاورزی در هفت شهرستان جنوب استان كرمان تولید می شود.
7450/3028

سرخط اخبار استان‌ها