۲۴ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۲۳
کد خبر: 82385040
T T
۰ نفر
سالانه 6 میلیارد مترمكعب آب با اجرای طرح های نوین آبیاری در كشور صرفه جویی می شود

ایلام - ایرنا - معاون وزیر جهاد كشاورزی در امور آب و خاك با بیان اینكه یك میلیون و 500 هزار هكتار اراضی كشاورزی در كشور به سیستم آبیاری نوین مجهز هستند، گفت: با این كار، سالانه 6 میلیارد متر مكعب آب در كشور صرفه جویی می شود.

علی مراد اكبری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: توسعه و تجهیز اراضی كشاورزی به سیستم های نوین آبیاری با هدف كاهش مصرف آب و صرفه جویی در این حوزه از سیاست های اصلی دولت و مسئولان وزارت جهاد كشاورزی است.
وی افزود: در همین ارتباط و در قالب یك برنامه 10 ساله باید سالانه 400 هزار هكتار از اراضی كشاورزی كشور كه در حاشیه یا نزدیكی آبخور سدها، بندهای انحرافی، منابع آب زیرزمینی، قنات ها، چشمه ها و ایستگاه های پمپاژ قرار دارند به سیستم های نوین آبیاری مجهز شوند.
اكبری با بیان اینكه دولت مصمم به افزایش سطح اراضی كشاورزی زیر پوشش طرح های نوین آبیاری است، یادآور شد: هدف وزارت جهاد كشاورزی تجهیز همه اراضی زراعی و باغی كشور به سیستم های نوین آبیاری با رویكرد میكرو و قطره ای است.
وی تاكید كرد: دولت در سال جاری 500 میلیون دلار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و همچنین 10 هزار میلیارد ریال با استفاده از اسناد خزانه و در مجموع حدود 25 هزار میلیارد ریال منابع اعتباری برای حوزه آبیاری های نوین اراضی كشاورزی كشور در اختیار وزارت جهاد كشاورزی قرار داده است.
اكبری گفت: امسال روند تجهیز اراضی كشاورزی كشور به سیستم های مدرن آبیاری در 110 هزار هكتار یا در حال اجراست و یا اجرایی شده و بر اساس برنامه ریزی های دولت در پایان سال مالی 95 باید این مقدار به حدود 200 هزار هكتار برسد.
وی در خصوص استقبال كشاورزان از طرح های نوین آبیاری خاطر نشان كرد: یكی از سیاست های مهم دولت افزایش توانمندی و دانش كشاورزان به علوم جدید این حوزه با هدف مدیریت صحیح منابع به ویژه آب، حذف خاك و افزایش بهره وری از اراضی است كه در این زمینه و با انجام كارهای ترویجی استقبال كشاورزان به كشاورزی های نوین بیشتر از گذشته شده است.
به گفته معاون وزیر جهاد كشاورزی، 95 درصد تجهیزات نوین آبیاری مورد نیاز كشور توسط 70 كارخانه داخل و با تكیه بر منابع و ظرفیت های داخلی تولید و به كشاورزان عرضه می شود.
به گزارش ایرنا، كشور ایران دارای 18 میلیون هكتار اراضی كشاورزی آبی و دیم است كه از این مقدار هشت میلیون و 700 هزار هكتار آن (8/7) را اراضی آبی تشكیل می دهد كه از این میزان، اكنون یك میلیون و 500 هزار هكتار مجهز به سیستم های نوین و مدرن آبیاری است.
به گزارش ایرنا، وزیر و برخی از معاونان وزارت جهاد كشاورزی عصر چهارشنبه به ایلام سفر كردند و در سفر 2 روزه خود به این استان ضمن بازدید از طرح آبیاری نوین اراضی گدار خوش صالح آباد در مهران، شركت در نشست اقتصاد مقاومتی با محوریت طرح های جهاد كشاورزی، از سد كنگیر و طرح های حوزه كشاورزی شهرستان ایوان هم بازدید كردند.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7172/9002

سرخط اخبار استان‌ها