۲۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۴۸
کد خبر: 82271057
T T
۰ نفر
بحران كم آبي اصلي ترين خط قرمز در تنظيم برنامه هاي كشاورزي است

كرج -ايرنا -معاون زراعت وزارت جهاد كشاورزي موضوع كم آبي را كليدي ترين خط قرمز در تنظيم برنامه هاي كشاورزي دانست كه بايد به صورت ويژه مورد توجه قرار مسئولان كشور گيرد.

به گزارش ايرنا، عباس كشاورز روز سه شنبه در نهمين نمايشگاه ملي تخصصي تكنولوژي زيرساخت هاي كشاورزي در موسسه گلستان گلشهر كرج به موضوع كم آبي كه يكي از مشكلات در كشور است اشاره كرد و اظهار داشت كه بحران آب در كشور جدي تر از آن است كه ما به صورت لحظه اي يا منطقه اي احساس مي كنيم و اين مساله اصلي ترين و كليدي ترين خط قرمزي است كه برنامه هايمان را بايد مطابق آن تنظيم كنيم.
وي بيان داشت: متوسط كشت گندم آبي بين سال هاي 90 تا 92 بيش از دو ميليون و 500 هزار هكتار در سال بوده كه اكنون به 2 ميليون و150 هزار هكتار كاهش يافته كه اين نشان مي دهد با كاهش نزديك به 500 هزار هكتاري كشت گندم آبي مواجه بوده ايم.
وي تاكيد كرد كه وضعيت محصولات كشاورزي كه شاخص هايش براي آحاد جامعه قابل لمس است، نسبت به قيمت ديگر كالاها در بازار از رشد برخوردار نبوده است.
وي ادامه داد: براي جلوگيري از سقوط قيمت كالاهايي كه در كشور مداخله اي در آن صورت نمي گرفته دولت يارانه مي دهد.
**كاهش قابل توجه واردات محصولات كشاورزي به كشور
كشاورز گفت: واردات به صورت افسار گسيخته در سال هاي 90تا 92 داشتيم كه سالانه 22 ميليون تن كالاي كشاورزي وارد مي شد، اكنون به 14 ميليون تن رسيده است و پيش بيني مي شود در سال جاري اين عدد به كمتر از 10 ميليون تن برسد.
وي اضافه كرد: مشكلات بازرگاني به صورت عمومي و به خصوص در بخش صادرات محصولات كشاورزي داريم، ولي توليد غير قابل انتظار افزايش يافته كه اين مرهون سياست ها، تلاش و مساعي كشاورزان و خادمان به كشاورزان است.
**تلاش براي كاهش كشت محصولات كشاورزي نيازمند آب زياد
كشاورز تلاش بر كاهش كشت برنج را از ديگر برنامه هاي وزارت جهاد كشارزي عنوان كرد و بيان داشت: خيلي از كشاورزان و مديران آزرده هستند زيرا كشت داشته اند به اميد فروش و محصولات فوق را نيز بيمه نكرده اند.
وي ادامه داد كه سعي كرديم حمايتي هاي لازم را از كشاورزان موفق داشته باشيم كه سال گذشته توفيق خوبي داشتيم.
معاون وزير جهاد كشاورزي ادامه داد: با اجراي سياست هاي وزارت جهاد كشاورزي در راستاي مصرف بهينه از آب كشاورزي، كشت برنج در اصفهان را تا حد قابل قبولي كاهش داديم به طوري كه كشت از 30 هزار هكتار به 4500 هكتار رسيده و در نظر داريم اين عدد را به صفر رسانده و كشت هاي جايگزين را داشته باشيم.
معاون وزير جهاد كشاورزي همچنين به كاهش كشت بهاره چغندر قند اشاره كرد و افزود: كشت بهاره قفل شده و سياست كشت پاييزه را ادامه داديم به طوريكه درسال زارعي جاري كشت پاييزه چغندر قند در 9 استان كشور همچون گلستان، خراسان رضوي، فارس و كرمانشاه را داشته ايم.
كشاورز گفت: اين روش كشت را در اين محصول از 2 هزار هكتار آغاز كرده ايم و امسال به 18 هزار هكتار در برنامه داريم كه اگر صنعت مشكلش حل بشه تصور بر اين است كه مشكل شكر با يك سوم آب قبلي حل شود.
**در توليد شكر ركورد زده ايم
كشاورز افزود: برغم اينكه كشت بهاره در كشت چغندر قند افزايش سطح نداشته ايم امسال در توليد شكر ركورد تاريخي زده ايم. عدد 53 تن توليد چغندر با اين خاك هاي فقير مطلوب است.
وي اظهار داشت: اينها همه نسخه هايي است كه عمليات آن آغاز شده و شروع خوبي را براي مديريت بحران آب داشتيم و در اين مسير كشاورزان پيشروترين گروه هستند.
معاون وزير جهاد كشاروزي بيان داشت: آبياري باراني در كشور خشك و در اين گرماي سوزان جايي ندارد و غير از مناطقي كه رطوبت بالاي 60 درصد دارند، فقط مي توان به آب باران براي كشت اميد داشت.
**حركت به سمت كشت نشايي
كشاورز تاكيد كرد: سيستم ها بايد اصلاح شود تا مقررات اصلاح شود و برنامه 10 ساله آبياري ميكرو سطحي و زير سطحي تصويب شده است و اقدام ملي كشت نشايي خوب آغاز شده ولي هنوز سازندگان ماشين ندارند تا به ما بدهند بطوريكه ماشين نشاكار كارآمد و راحت نداريم.
وي گفت: اين كشور به نيوتكنولوژي نياز دارد و بايد غير از گندم، جو، سيب زميني و .... ديگر محصولات را نيز به صورت نشايي كشت كنيم و بايد بانك نشاء داشته باشيم و نشاء توليد و كشتش صنعتي شود.
معاون وزير جهاد كشاورزي به كيفيت برگزاري نمايشگاه زيرساخت هاي كشاورزي در كرج اشاره كرد و افزود: عليرغم اينكه كرج پايتخت علمي كشاورزي كشور است ولي برگزاري اين نمايشگاه در حد مطلوب و دلخواه نيست و نيازمند بيشتر مشاركت بخش خصوصي و كمرنگ شدن بخش دولتي است.
نهمين نمايشگاه ملي تخصصي زيرساخت هاي كشاورزي در موسسه گلستان گلشهر كرج به مدت چهار روز ادامه دارد.
6156/8029/1535خبرنگاران:نوشين طهماسبي و حكيمه كشاورز**انتشاردهنده: داريوش غفاري

سرخط اخبار استان‌ها