۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۸:۰۹
کد خبر: 82440984
T T
۰ نفر
كاهش 35 ميليارد مترمكعبي ظرفيت آب تجديد پذير كشور

مشهد - ايرنا - معاون وزير جهاد كشاورزي مشكل آب در كشور را جدي دانست و گفت: ظرفيت آب تجديدپذير در كشور از 135 ميليارد مترمكعب در گذشته به 100 ميليارد مترمكعب كاهش يافته است.

به گزارش ايرنا، عباس كشاورز روز چهارشنبه در نخستين همايش مديران شركتهاي سهامي زراعي كشور در محل هتل سي نور مشهد افزود: از سال 74 به بعد تعداد 13 رودخانه دائمي در كشوربه دلايل نارسايي، كم دانشي، بي تدبيري، زياده خواهي، اعمال سياست مديريت آب كشوري به هفت رودخانه كاهش يافت.
وي اظهار كرد: اگر امسال 40 درصد بيشتر از بارش هاي معمول هم در كشور بارندگي وجود داشته باشد هم باز به منابع آبي كه در گذشته وجود داشت دست نمي يابيم.
معاون وزير جهاد كشاورزي گفت: در مورد آبهاي زيرزميني فاجعه از اين غم انگيزتر است زيرا اكنون 120 ميليارد مترمكعب از آب كه ميليون ها سال در كشور ذخير شده را مصرف كرده ايم.
وي اظهار كرد: بخش كشاورزي هيچ نقشي در بحران آب نداشته است بنابر اين كساني كه در طول مديريت آب را برعهده داشته اند بايد شهامت اين را پيدا كنند كه راه حل هاي خود را در دوران بحران ارائه دهند.
وي عامل اصلي بحران آب فعلي در كشور، نحوه مديريت آب است زيرا هيچ مصرف كننده و كشاورزي تا آبي در اختيارش نباشد، مصرف نمي كند.
وي اظهار كرد: اينكه عده اي كشاورزان را به مقصر بودن در بحران آب متهم مي كنند، براي گم كردن مسير يا شريك كردن ديگران در جرم خود است، وگرنه كشاورز، صنعتگر و خانه دار كه نمي تواند كانال بزند يا سد بسازد.
وي در خصوص وضعيت بخش كشاورزي كشور گفت: در سال هاي گذشته سطح زير كشت بدون دليل منطقي متغير و نامنظم بوده لذا عملكرد اين بخش نيز نامنظم و كاهنده بوده؛ همچنين هيچ نظمي براي مديريت توليد گندم، جو، برنج، و ذرت وجود نداشته است.
وي بيان كرد: در سال 1381 معادل 82 درصد انرژي غذايي مورد نياز مردم از توليدات داخلي تامين مي شد و خودكفايي ايران 82 درصد بود كه عدد مطلوبي بود اما اين عدد در سال 1391 به عدد 52 سقوط كرد.
كشاورز با بيان اينكه شاخص امنيت غذايي براساس ميزان انرژي است كه از توليد داخلي در اختيار مردم قرار مي گيرد؛ افزود: شاخص امنيت غذايي در سه سال گذشته دولت تدبير و اميد به عدد 80 و مرز پايداري رسيده است.
وي بيان كرد: در طول سه سال گذشته با مديريت آب و حفظ اراضي، 20 درصد ميزان بهره وري در بخش كشاورزي افزايش يافته است.
وي ادامه داد: در سالهاي 90 تا 92، هشت محصول 94 درصد از واردات بخش كشاورزي خراسان رضوي را تشكيل مي دادند كه از جمله آن روغن با هشت درصد و حبوبات با 76 درصد بود؛ ضمن اينكه ايران بيشترين وابستگي را در دنيا به واردات روغن دارد.
معاون وزير جهاد كشاورزي گفت: طرحهاي اقتصاد مقاومتي براساس كاهش وابستگي به هشت محصول مزبور برنامه ريزي شده است.
وي با اشاره به رشد بخش كشاورزي در كشور گفت: رشد بخش كشاورزي از (0.03) در سال 83 به چهار درصد در سال 94 رسيده است؛ همچنين جمع كل توليدات بخش كشاورزي از 80 هزار تن در سال 83 به 110 هزار تن در سال 94 رسيد.
كشاورز بيشترين حجم واردات بخش كشاورزي را مربوط به سال 92 با 14 ميليارد دلار و صادرات اين بخش در سال 92 را پنج ميليارد دلار ذكر و بيان كرد: بيشترين كسري تراز بازرگاني در طول تاريخ كشاورزي مربوط به سال 92 است كه با تلاش دولت تدبير و اميد اين كسري در سال 94 به سه ميليارد دلار و امسال به دو ميليارد دلار رسيد.
معاون وزير جهاد كشاورزي در ادامه به تشريح تاريخچه شكل گيري شركت هاي سهامي زراعي در كشور پرداخت و گفت: ايده ايجاد شركت سهامي زراعي براي تكميل زنجيره توليد و توسط يكي از نظريه پردازان ايراني مطرح شد و در طول سال ها طرح موفقي بود.
كشاورز افزود: انحلال شركت هاي سهامي – زراعي به دليل مشكلات اجتماعي بود اما اين ايده يكي از پيشرفته ترين طرح ها در حوزه كشاورزي و كارآمدترين نسخه است كه براي اجراي آن نياز به عزم و وفاق ملي وجود دارد.
هم اكنون 30 شركت سهامي – زراعي در كشور فعاليت دارند كه قرار است در برنامه ششم توسعه تلاش براي يكپارچه سازي اراضي اين تعداد به 100 شركت افزايش يابد.
7489/ 6012 خبرنگار: ميترا عبداللهي ** انتشار دهنده: علي حيدر شاه حسيني

سرخط اخبار استان‌ها