خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران:

نگران تنظیم بازار میوه شب عید نباشید / شرایط صادرات محصولات کشاورزی به روسیه را نداریم

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران گفت: 8 میلیون و 80 هزار تن گندم در سال 94 خریداری شد که نسبت به خرید 6 میلیون و 700 هزار تنی در سال 93 و 4 میلیون و 700 هزار تنی خرید در سال 92 رشد قابل توجهی داشته است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران یکی از سیاست‌های دولت یازدهم را اجرای درست قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهندس صفایی مدیرعامل سازمان مرکزی تعاونی روستایی در نشست خبری که به  مناسبت فرارسیدن دهه فجر در ساختمان این مرکز برگزار شد بیان داشت: قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال 68 مصوب شد و دو بار مورد بازنگری قرار گرفت و براساس آن دولت وظیفه دارد تا پایان شهریورماه هر سال قیمت 24 محصول زراعی و باغی را اعلام کند تا اگر در سال بعد قیمت محصول از عدد تعیین شده کمتر باشد در بازار مداخله کرده و محصول را از کشاورزان خریداری کند.

وی افزود: در سال 94 شاهد عملکرد بسیار خوب این قانون بوده‌ایم به خصوص در محصول گندم که مهم‌ترین محصول تحت حمایت دولت است و 8 میلیون و 80 هزار تن از این محصول در سال جاری خریداری شد که نسبت به خرید 6 میلیون و 700 هزار تنی در سال 93 و 4 میلیون و 700 هزار تنی خرید در سال 92 رشد قابل توجهی داشته است.

صفایی با تاکید بر اینکه این میزان خرید گندم بدون افزایش سطح زیر کشت گندم انجام شده اظهار داشت: با توجه به اینکه کشور با کاهش 18 درصدی بارش باران روبرو بود محصولات در حد مناسبی تولید شد و دولت کل این گندم را خریداری کرد و این برگ سبزی در کارنامه دولت یازدهم است.

وی افزود: قانون قیمت تضمینی محصولات کشاورزی که چندین سال بلااجرا بود در سال 94 برای دو محصول جو کرمانشاه و ذرت خوزستان اجرا شد که دولت در این کار جسارت داشت و قابل تحسین است. در این شیوه بسیاری از مشکلات و کمبودهای شیوه خرید تضمینی اصلاح شده است و به همین خاطر مورد استقبال بسیاری از کشاورزان قرار گرفت و امیدواریم این طرح برای سال آینده نیز گسترش یابد تا دولت و کشاورزان نفع بیشتری ببرند.

صفایی با اشاره به اینکه عمده کالاهای خریداری شده از طریق بورس کالای ایران عرضه شده است بیان داشت: یکی از مشکلات موجود در کشور این است که بورس کالای کشاورزی به شکل کندی توسعه یافته است اما در تمام کشورهایی که صاحب بورس فعال هستند ابتدا بورس در حوزه کالاهای کشاورزی را گسترش داده‌اند اما متاسفانه این امر در ایران بالعکس است. یعنی بورس کالای کشور در سایر زمینه‌ها فعالیت دارد اما در کشاورزی ورود پیدا نکرده است و به همین خاطر عرضه ذرت خوزستان و جوی کرمانشاه را به عنوان یک سیاست جدید در سال 94 آغاز کردیم که نتیجه آن سالم‌سازی فضای خرید و فروش و کوتاه کردن دست دلالان از محصولات کشاورزی است.

 مدیرعامل سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران با اشاره به اینکه در شبکه تعاونی‌های کشاورزی و روستایی کشور 226 پروژه به بهره‌برداری رسیده است گفت: در روزهای دهه فجر شاهد افتتاح این پروژه‌ها خواهیم بود.

وی در خصوص تنظیم بازار میوه شب عید اظهار داشت: امسال سال آور به خصوص در محصول سیب و پرتقال بوده است بنابراین تنظیم بازار میوه شب عید موضوع پر دغدغه‌ای نیست. این دو محصول ذخیره شده‌اند تا اگر شرایط به خصوصی در شب عید به وجود آمد –قیمت‌ها بالا رفت- بتوان بازار را متعادل کرد. انتقال این محصولات به سردخانه‌هاو انبارهای شهرستان‌های مقصد انجام شده و حمل آن نیز آغاز شده است تا نگران سختی‌های حمل و نقل این محصولات در اسفندماه نباشیم.

صفایی در خصوص مابه‌التفاوت قیمت تضمینی ذرت که امسال به‌صورت پایلوت در کرمانشاه به اجرا درآمد گفت:‌ اطلاعی از زمان پرداخت مابه‌التفاوت قیمت تضمینی به کشاورزان ندارم.

وی افزود: امسال طرح خرید ذرت به قیمت تضمینی در بورس کالا به اجرا درآمد و در خوزستان که بزرگ‌ترین تولیدکننده ذرت کشور است، به‌صورت پایلوت ذرت به‌صورت قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری شد و در کرمانشاه محصول جو به این ترتیب از کشاورزان خریداری شد.

صفایی در خصوص شرایط صادرات محصولات کشاورزی به روسیه بیان داشت:زمینه لازم برای صادرات محصولات کشاورزی به روسیه فراهم نیست، اگرچه گفته می‌شود بازار روسیه، بازار خوبی برای صادرات محصولات کشاورزی ایران است و صحبت‌هایی هم در این زمینه شده است، اما متأسفانه از سیستم لجستیک لازم برای صادرات محصولات کشاورزی به این کشور برخوردار نیستیم.

وی بیان داشت: برای صادرات محصولات کشاورزی به روسیه به‌عنوان مثال نیازمند کانتینرهای سردخانه‌ای دومداره هستیم که چنین کانتینرهای حمل محصولات کشاورزی و میوه را در کشور در حال حاضر نداریم.

صفایی افزود: محصول باغی  که قرار است به روسیه صادر شود، در داخل کشور باید به‌عنوان مثال باید دمای خاصی داشته باشد و پس از خروج از ایران و وارد شدن به روسیه باید کانتینر حمل میوه، محیط گرمی را برای نگهداری میوه فراهم کند که در حال حاضر، کانتینرهای ما یک‌مداره است و فقط دمای سرد را فراهم می‌کند.

وی تاکید کرد: همچنین امکان حمل‌ونقل هوایی سبزیجات را به روسیه در حال حاضر نداریم و برای این منظور باید محموله صادراتی میوه و سبزی به کشور دیگری حمل شود و از آن کشور به روسیه منتقل شود که این اقدام موجب بالا رفتن هزینه‌ صادراتی می‌شود.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران در پایان تاکید کرد: بنابراین فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و لجستیک تخصصی کشاورزی موضوعی است که باید روی آن تمرکز شود.

 

 

 

 

کد خبر : ۳۴۲۸۴۰