۱۱ دی ۱۳۹۵، ۱۸:۴۷
کد خبر: 82368985
T T
۰ نفر

منشاء 35 درصد بيماريها تغذيه ناسالم است

۱۱ دی ۱۳۹۵، ۱۸:۴۷
کد خبر: 82368985
منشاء 35 درصد بيماريها تغذيه ناسالم است

يزد - ايرنا - معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد با بيان اينكه 30 تا 35 بيماريها بطور مستقيم به مواد غذايي بر مي گردد، اصلاح رژيم غذايي و انجام منظم فعاليت هاي بدني در پيشگيري از بسياري بيماريها را مهم خواند.

به گزارش ايرنا محمد حسن لطفي روز شنبه به مناسبت هفته بسيج اطلاع‌رساني تغذيه با محوريت كاهش مصرف قند، نمك و چربي(29 آذر تا 15 ديماه) در جمع خبرنگاران گفت: 22 درصد دانش آموزان استان اضافه وزن دارند يا چاق هستند.
وي با بيان اينكه تغذيه نامناسب موجب بيماريهاي چون ديابت ، فشار خون و قلبي و عروقي مي شود اظهار كرد: ارتقاي سواد سلامت شهروندان در كاهش بسياري از بيماري ها ضروري است.
وي سطح سواد سلامت مردم استان را نسبتا مطلوب ارزيابي كرد و گفت: اما اين ايده آل نيست و مردم اين استان نياز به آگاهي بحشي در حوزه سلامت دارند.
لطفي در مورد اجرايي شدن سند ملي بيماريهاي غير واگيردار تصريح كرد: اين سند در يك بازه زماني ١٠ ساله به منظور اجراي ١٣ هدف در راستاي كاهش بيماريهاي غيرواگير تدوين شده است.
وي از جمع آوري 250 كافي‌شاپ عرضه قليان در استان خبر داد و افزود: متاسفانه قليان در برخي مكانها به صورت زيرزميني عرضه مي شود.
***نقش تعيين كننده رسانه ها در افزايش آگاهي و اطلاعات جامعه در حوزه تغذيه
مدير غذاي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد هم گفت: رسانه ها در افزايش آگاهي و اطلاعات جامعه در حوزه تغذيه نقش تعيين كننده دارند.
حسين مظفري افزود: بسياري از افراد از داشتن اطلاعات دقيق و صحيح در مورد مواد غذايي بي خبر هستند و لازم است آگاهي و اطلاعات مردم در اين زمينه افزايش يابد.
وي از تبليغات نادرست صداو سيما در برخي مواد غذايي انتقاد و خاطر نشان كرد: تبليغات رسانه ها به ويژه رسانه ملي موجب ترويج فرهنگ نادرست مي شود .
*** كم تحركي موجب چاقي مي شود
سرپرست مركز تحقيقات تغذيه و امنيت غذايي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد هم با بيان اينكه كم تحركي موجب چاقي مي شود افزود: صنعتي شدن زندگي و شهرنشيني باعث بي تحركي در افراد شده است.
مژگان نجار زاده خاطر نشان كرد:بسياري از زنان استان كم تحرك هستند و براي انجام فعاليتهاي بدني از امكانات لازم برخوردار نيستند كه در زمينه بايد برنامه ريزي كرد.
وي اضافه كرد: آموزشها و اطلاعات لازم به مردم در زمينه انتخاب غذاي مناسب و اصلاح سبك زندگي و تغذيه ضروري است.
***خدشه دار شدن طب سنتي
رييس دانشكده طب سنتي اردكان هم گفت: برخي از اين افراد با سوء استفاده اعتقادات و باورهاي مردم طب سنتي را خدشه دار كردند.
مجيد امتيازي با بيان اينكه طب سنتي يك رشته تخصصي است افزود: متاسفانه در استان تعدادي افراد كه از سواد و تخصصي طب سنتي برخوردار نيستند در اين زمينه فعاليت مي كنند.
وي خاطر نشان كرد:تعداد متخصصان تغذيه و طب سنتي در استان به 20 نفر نمي رسد در حاليكه افرادا بدون تخصص در طب سنتي بيش از 100 نفر هستند.
2088/ 6197 خبرنگار: كبري دانشي دهج ** انتشار: محمد حسين فلاح تفتي

سرخط اخبار استان‌ها