۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۴۵
کد خبر: 82048690
T T
۰ نفر
متخصص تغذیه:تغییردرشیوه زندگی و تغذیه از دیابت جلوگیری می كند

شیراز - ایرنا - یك متخصص تغذیه و معاون دانشگاه علوم پزشكی شیراز بر لزوم تغییر درشیوه زندگی برای پیشگیری از ابتلا به دیابت تاكید كرد و بیان داشت : با تغییر شیوه زندگی، فعالیت فیزیكی مناسب مثل دوچرخه سواری و تغییر در رژیم غذایی مثل مصرف كمتر فست فودها و سوسیس و كالباس ، می توانیم از بسیاری از موارد ابتلا به دیابت، پیشگیری كنیم.

دكترسیدجلیل معصومی به مناسبت هفته سلامت كه با شعار غلبه بر دیابت از اول اردیبهشت ماه آغاز شده است افزود: مصرف متعادل مواد غذایی، دوچرخه سواری ، مصرف روزانه میوه، سبزیجات، نان سبوس دار و برنج سبوس دار، كاهش مصرف فست فودها مانند سوسیس و كالباس، كاهش مصرف روغن های نباتی از جمله مواردی است كه در پیشگیری از دیابت پیشنهاد شده است .
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاكید كرد: مهار دیابت با آموزش و آگاهی مردم امكان پذیر است ، با بررسی های صورت گرفته، اگر به افراد آموزش و آگاهی داده شود، سیر بیماری دیابت برعكس می شود و می توانیم با آموزش؛ بیماری را مهار كنیم.
معصومی افزود: دیابت یك بیماری مزمن است و روز به روز در كشورهای مختلف به ویژه كشورهای در حال توسعه، گسترش می یابد. طبق آمارهای گزارش شده، بیش از 400 میلیون فرد بزرگسال مبتلا به دیابت، در جهان وجود دارد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شیراز با بیان اینكه این موضوع در كشورهای در حال توسعه مانند ایران، بیشتر شیوع دارد، ادامه داد: این موضوع، نگرانی جامعه سلامت و سیاست مداران را به همراه داشته، زیرا بیماری دیابت، ناتوانی ها و مشكلاتی برای اعضای مختلف بدن، مانند قلب، چشم، اعصاب و كلیه، ایجاد می كند و یك بیماری پرهزینه است.
دكتر معصومی ، با هشدار نسبت به شیوع دیابت گفت : بسیاری از مبتلایان به دیابت، از بیماری خود اطلاعی ندارند، به ویژه افراد بالای 50 سال، باید بررسی و غربالگری قندخون و دیابت انجام بدهند تا خطر ابتلا به این بیماری را، مهار كنند.
وی تغییر شیوه زندگی، فعالیت فیزیكی، پیاده روی، دوچرخه سواری، تغییر نوع تغذیه، مصرف غذای سالم و متعادل را موجب پیشگیری از اضافه وزن و راهكاری برای پیشگیری از دیابت عنوان كرد.
معاون دانشگاه علوم پزشكی شیراز ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی، برای افزایش آگاهی مردم، این روز را با شعار 'غلبه بر دیابت'، انتخاب كرده كه جهان برای آموزش و اطلاع رسانی به مردم، گام بردارد؛ تا حدی كه این بیماری مزمن در جهان سیر نزولی پیدا كند.
6113

سرخط اخبار استان‌ها