۶ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۴۷
کد خبر: 82204895
T T
۰ نفر
مصرف بهينه آب در بخش كشاورزي براي حفظ منابع آب در خوزستان ضروري است

دزفول - ايرنا -مدير عامل شركت بهره برداري از شبكه هاي آبياري شمال خوزستان گفت: براي حفظ منابع آب در استان خوزستان مصرف بهينه آب و افزايش بهره وري از منابع آب موجود ضروري است.

محمد اسلامي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا فروش حجمي آب به بخش كشاورزي را يكي از مهمترين راهبردهاي افزايش بهره وري از منابع آب برشمرد و افزود: فروش حجمي آب كاهش هدر رفت آب و افزايش توليد در واحد سطح را به دنبال دارد كه بايد مورد توجه كشاورزان قرار گيرد.
وي همچنين افزود: در شرايط فعلي قيمت تمام شده آب و هزينه هاي انتقال و نگهداري شبكه هاي آبياري در بخش كشاورزي بيش از قيمت فروش بوده ضمن اينكه تفاوت اين اختلاف قيمت به شركت هاي بهره بردار پرداخت نمي شود.
مدير عامل شركت بهره برداري از شبكه هاي آبياري شمال خوزستان به هزينه بالاي انتقال ، توزيع و تحويل آب و نيز هزينه بالاي تعمير و نگهداري شبكه هاي آبياري اشاره كرد و گفت: سالانه اعتبار سنگيني صرف نگهداري و تعمير شبكه آبياري ، زهكش ، كانال هاي آبياري ، پمپاژ و نيز نگهداري سدهاي انحرافي و تنظيمي و جاده هاي كانال هاي كشاورزي مي شود كه اين هزينه ها بايد از محل فروش آب به بخش كشاورزي تامين شود كه جوابگوي هزينه ها نيست.
وي آبياري شبانه را از ديگر موارد ضروري در بخش كشاورزي در استان خوزستان به دليل شرايط سخت آب و هوايي در فصل تابستان و تبخير بالاي آب برشمرد و گفت:استقبال نكردن كشاورزان از آبياري شبانه به دليل وفور منابع آب در خوزستان و ناشي از كم توجهي به ارزش واقعي آب است.
اسلامي همچنين به تعامل شركت بهره برداري از شبكه هاي آبياري شمال خوزستان با كشاورزان منطقه در شرايطي كه مطالبات آنها بابت فروش محصول گندم و ذرت دانه اي به موقع پرداخت نشد اشاره كرد و گفت: در اين شرايط اقدامي براي وصول طلب آب بها از سوي اين شركت صورت نگرفت.
وي به مشكلات بخش كشاورزي دزفول و ساير شهرهاي شمال خوزستان بابت فروش محصولات نيز اشاره كرد و گفت:فروش محصول ، موتور محركه توليد در بخش كشاورزي است و تا زمانيكه مهندسي فروش در كشور اجرايي نشود و بازاريابي ، بازارسازي و بازار گرداني مناسبي براي توليدات بخش كشاورزي در داخل و خارج كشور انجام نشود ، بخش كشاورزي همچنان براي فروش توليدات خود با مشكل مواجه بوده و متضرر مي شود.
اسلامي نقش سازمان هاي مردم نهاد در بازاريابي و فروش محصولات كشاورزي را مهم دانست و گفت: با توجه به ظرفيت بالاي دزفول در بخش كشاورزي و توليد انبوه انواع محصولات ، سرمايه گذاري در بخش صنايع تبديلي و استفاده از ظرفيت و پتانسيل بازار خارج از منطقه ضروري است.
به گزارش ايرنا شركت بهره برداري از شبكه هاي آبياري شمال خوزستان محدوده اي بالغ بر 180 هزار هكتار را در بر مي گيرد.
مساحت ناخالص زمين هاي كشاورزي زير پوشش شبكه آبياري دز 125 هزار هكتار و شبكه آبياري كرخه شمالي 54 هزار هكتار مي باشد كه 120 نوع محصول در آنها كشت مي شود.
سد تنظيمي دز ، سد انحرافي دز و پنجهزار سازه آبي از جمله ظرفيت هاي شبكه آبياري دز در شمال خوزستان مي باشند.
18 هزار باغدار ، كشاورز و 2 شركت بزرگ كشت و صنعت هفت تپه و كارون ، شهيد رجايي و شهيد بهشتي و برخي مصارف صنعتي از ظرفيت آب كانال هاي شبكه آبياري دز بهره مند مي باشند.
سالانه سه ميليون تن محصول در دزفول توليد مي شود كه اين حجم توليد در بخش كشاورزي حاصل وجود شبكه هاي مدرن آبياري در منطقه است.
6068

سرخط اخبار استان‌ها