گزارش عملکرد حوزه املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد|

صدور سند مالکیت حدنگار ۹۹ درصد از عرصه‌های ملی و ۴۸ درصد از عرصه‌های کشاورزی/ ۹۳ درصد موقوفات متصرفی و منفعتی اوقاف دارای سند مالکیت شدند/۲ میلیون و ۲۱۰ هزار و ۹۴۱ جلد سند مالکیت تک برگ در سال ۱۴۰۲ صادر شده است

11:36 - 04 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۵۵۰۷
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
صدور سند مالکیت حدنگار ۹۹ درصد از عرصه‌های ملی و ۴۸ درصد از عرصه‌های کشاورزی/ ۹۳ درصد موقوفات متصرفی و منفعتی اوقاف دارای سند مالکیت شدند/۲ میلیون و ۲۱۰ هزار و ۹۴۱ جلد سند مالکیت تک برگ در سال ۱۴۰۲ صادر شده است
معاون امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲، ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار و ۹۴۱ جلد سند مالکیت تک برگ صادر شده است و ۹۵۰ هزار و ۵۲۶ جلد سند مالکیت دفترچه‌ای را به سند تک برگ تبدیل کنیم.

صفدر کشاورز معاون امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفت‌وگو با میزان، درباره عملکرد مرتبط با حوزه املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: عرصه‌های کشور را در حوزه املاک به ۴ عرصه اصلی اعم از عرصه‌های ملی، عرصه کشاورزی، بافت شهری روستایی و بافت مسکونی شهری تقسیم بندی کرده ایم. در سال ۱۳۹۹ سند مالکیت ۶۶ میلیون هکتار، در سال ۱۴۰۰ سند مالکیت ۶۱ میلیون هکتار و در سال ۱۴۰۱  سند مالکیت ۶ میلیون و ۶۶۶ هزار هکتار از عرصه‌های ملی را صادر کردیم بنابراین در مجموع بیش از ۱۳۵ میلیون هکتار معادل ۹۹ درصد از عرصه‌های ملی تاکنون تثبیت و سند مالکیت حدنگار آن‌ها صادر شده است.

صدور سند مالکیت ۴۸ درصد از عرصه‌های کشاورزی

وی افزود: در بحث اراضی کشاورزی، از مجموع ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه‌های کشاورزی در سال ۱۴۰۰، ۳ درصد معادل ۴۸۹ هزار و ۱۶۴ هکتار سند مالکیت صادر شده بود و در سال ۱۴۰۱، ۴ میلیون و ۲۵۹ هزار و ۷۱۵ هکتار معادل ۲۶ درصد سند مالکیت صادر شد در سال جاری تاکنون ۲ میلیون و ۱۲۲ هزار و ۵۱۳ هکتار معادل ۱۳ درصد سند مالکیت صادر شده است بنابراین در مجموع ۴۸ درصد عرصه‌های کشاورزی منجر به صدور سند مالکیت شدند.

۹۳ درصد موقوفات متصرفی و منفعتی اوقاف دارای سند مالکیت شدند

معاون امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در بحث موقوفات، موقوفات مرتبط با متصرفی و منفعتی اوقاف در سال ۱۴۰۰، ۵ هزار و ۷۶۵ سند مالکیت معادل ۵۲ هزار هکتار صادر شد و در سال ۱۴۰۱، ۲۱ هزار و ۸۲۱ سند برابر ۶۰ هزار و ۸۸۲ هکتار صادر شده است و در سال ۱۴۰۲، ۲۶ هزار و ۶۴۶ سند معادل ۸۷ هزار و ۸۰۸ هکتار صادر شده بنابراین در مجموع قریب به ۹۳ درصد موقوفات متصرفی و منفعتی اوقاف دارای سند مالکیت شدند.

صدور سند مالکیت ۹۶ درصد از عرصه‌های مربوط به نیرو‌های مسلح

کشاورز بیان کرد:  در بحث اراضی و املاک در سال ۱۴۰۰، ۱۲ هزار و ۶۲۹ جلد سند مالکیت معادل ۱۷۳ هزار و ۱۰۸ هکتار و در سال ۱۴۰۱، ۸ هزار و ۲۸۱ سند مالکیت معادل ۱۱۵ هزار و ۷۰ هکتار و در سال جاری ۴ هزار و ۳۰۴ سند برابر ۱۸ هزار و ۴۴۵ هکتار عرصه‌های مربوط به نیرو‌های مسلح که در مجموع ۹۶ درصد است منجر به صدور سند مالکیت شدند.

صدور سند مالکیت سایر دستگاه‌های اجرایی

وی در ارتباط با صدور سند مالکیت سایر دستگاه‌های اجرایی ادامه داد:  در سال ۱۴۰۰، ۱۴۵ هزار و ۸۰۹ سند مالکیت برابر ۴۰۲ هزار و ۴۹۳ هکتار و در ۱۴۰۱، ۱۲۳ هزار و ۴۷۹ سند مالکیت برابر ۶۳۲ هزار و ۸۸۱ هکتار همچنین در سال جاری ۸۵ هزار و ۵۶۰ جلد سند مالکیت برابر ۲۷۲ هزار و ۷۱ هکتار صادر شده است.


معاون امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت:مجموع اسنادی که برای نیرو‌های مسلح در این ۳ سال صادر شده است ۴۲۶ هزار و ۶۲ جلد سند مالکیت برابر یک میلیون و ۶۶۲ هزار و ۲۳۴ هکتار که ۲۴ درصد مربوط به میزان مساحت منجر به صدور سند مالکیت شده است. در بخش بنیاد مسکن که مربوط می‌شود به بافت مسکونی روستایی و همچنین بافت مسکونی شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر در سال ۱۴۰۰، ۱۱۸ هزارو ۶۶۷ جلد سند مالکیت در سال ۱۴۰۱، ۱۳۷ هزار و ۴۶۷ جلد سند مالکیت و در سال ۱۴۰۲، ۱۳۹ هزار و ۵۲۳ جلد سند مالکیت صادر شده بود بنابراین در مجموع از ابتدا تا کنون ۳ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۸۰۵ جلد سند مالکیت صادر شده است.

۲ میلیون و ۲۱۰ هزار و ۹۴۱ جلد سند مالکیت تک برگ در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ صادر شده است

کشاورز درباره مجموع اسناد مالکیت صادره در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ همچنین ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال ۱۴۰۰ یک میلیون و ۹۹۵ هزار و ۲۳۲ جلد سند مالکیت تک برگی صادر کرده است همچنین ۷۴۰ هزار و ۷۴۵ جلد سند دفترچه قدیم را تبدیل به سند تک برگ کرده ایم. درسال ۱۴۰۱ دو میلیون و ۵۲۹ هزار و ۳۶۲ جلد سند مالکیت تک برگی صادر شده است و تعداد اسناد دفترچه‌ای که به سند تک برگ تبدیل کرده ایم ۷۳۸ هزار و ۴۱۹ جلد سند مالکیت بود. در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲، ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار و ۹۴۱ جلد سند مالکیت تک برگ صادر شده است و ۹۵۰ هزار و ۵۲۶ جلد سند مالکیت دفترچه‌ای را به سند تک برگ تبدیل کنیم.

۳ برنامه اصلی و اولویت حوزه املاک در سال ۱۴۰۳

معاون امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره اهداف این معاونت در سال ۱۴۰۳ گفت: به عنوان ۳ برنامه اصلی و اولویت حوزه املاک در سال ۱۴۰۳ بحث بازطراحی ارتقاء سامانه جامع املاک و بحث پیگیری و اتمام حدنگاری در باقی مانده عرصه‌های کشور و فاقد سند همچنین تبدیل اسناد دفترچه‌ای به تک برگی و همچنین ایجاد زیرساخت لازم برای اجرای سهل و کم تنش قانون طرح الزام به ثبت رسمی معاملات را در دستور کار سال ۱۴۰۳ قرار داده ایم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *