به گزارش مهر، رئیس انجمن ام.اس استان اصفهان گفت: چاقی علاوه بر استعمال دخانیات و کمبود ویتامینD یکی از عوامل ام اس است که ۲۷ درصد این بیماری را افزایش می‌دهد.

مسعود اعتمادی فر  اظهار داشت: کمبود ویتامین D، سیگار و استعمال دخانیات و چاقی و کم تحرکی به ترتیب مهمترین عوامل زمینه ساز و بروز ام اس در افراد است.

وی بیان داشت: چاقی امروزه یک از عوامل زمینه ساز بیماری ام اس، است که بی تحرکی و خوردن فست فودها دو عامل تاثیرگذار در چاقی است.

اعتمادی فر با بیان اینکه امروزه چاقی دختران در سنین ۲۰ سالگی است که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری ام.اس را تا ۲۷ برابر افزایش دهد، اضافه کرد: زنان جامعه ما چون کمتر فعالیت می‎‌کنند و برنامه ورزشی مناسبی ندارند دچار چاقی می‌شوند و این موضوع ریسک خطر ابتلا به بیماری ام.اس را در آنها افزایش داده است که باید برای جلوگیری از این اتفاق، ورزش را در بین دانش آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان به صورت یک طرح ملی اجرایی کنیم و از همان سنین نوجوانی خطر ابتلا به بیماری ام.اس را در آنها کاهش دهیم.

رئیس انجمن ام اس اصفهان سیگار، قوی‌ترین ریزفاکتور در بیماری ام.اس است، افزود: استعمال دخانیات توسط بیمار ام.اس اصلاً توجیهی ندارد چراکه موجب بدتر شدن حال بیمار می‌شود، همچنین افراد خانواده‌ای که فرد مبتلا به ام.اس در آن زندگی می‌کند هم نباید سیگار دود کنند چراکه این موضوع هم موجب اذیت بیمار می‌شود.

اعتمادی‌فر تصریح کرد: دومین فاکتور خطر در بیماری ام.اس مصرف دخانیات و سیگار است. پیش از این مصرف دخانیات در بین خانم ها به ندرت دیده می‌شد اما متاسفانه دختران جوان ما گرایشی زیادی به مصرف دخانیات پیدا کرده‌اند و شاید همین مسئله باعث شده تا آمار ابتلا به ام.اس افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: متاسفانه در استان اصفهان ۹۰ درصد افراد دچار ویتامین D پایین هستند و این مسئله باعث شده تا ریسک ابتلا به بیماری‌های دستگاه ایمنی در این افراد افزایش یابد. از طرفی کمبود این ویتامین ریسک خطر ابتلا به بیماری ام.اس را در افراد افزایش می‌دهد.

وی تاکید کرد: آنچه مسلم است اکثر افراد در جامعه ما دچار کمبود ویتامین D هستند و این درحالیست که می‌توان جلوی افزایش این آمار را گرفت. بایستی طرح توزیع «ویتامین D» در بین دانش‌آموزان مدارس ابتدایی بخصوص دانش‌آموزان دختر به یک طرح ملی تبدیل شود و با این کار احتمال ابتلا کودکان‌مان به بیماری ام.اس را کاهش دهیم.

رئیس انجمن ام.اس استان اصفهان افزود: افراد با قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت ۱۵ دقیقه و یا مصرف غذاهایی که شامل ویتامین D هستند، می‌توانند کمبود این ویتامین را در بدن خود جبران کنند و این یک مسئله جدی است چراکه با رعایت این مسائل می‌توان از ابتلای احتمالی به بیماری ام.اس جلوگیری کرد.

وی اعلام کرد: امروزه شاهد آن هستیم که بیماری ام.اس در برخی از خانواده‌ها چندین نفر را درگیر کرده است به طوری که خانواده‌ای را داریم که پنج نفر از اعضای آن دارای بیماری ام.اس هستند، این مسئله شاید به ژنتیک ارتباط داشته باشد اما دلیل اصلی آن همین ریزفاکتورهای خطر همچون استعمال دخانیات، کمبود ویتامین D و چاقی و اضافه وزن است. این مسئله نشان می‌دهد که باید سبک زندگی‌مان را اصلاح کنیم تا از خطر مصون باشیم.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =