۲۳ دی ۱۳۹۵، ۱۶:۵۹
کد خبر: 82384539
T T
۰ نفر
تنها سه درصد دانش آموزان مقطع متوسطه در هنرستانهاي كشاورزي تحصيل مي كنند

مشهد- ايرنا- رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي گفت: امروز كمتر از سه درصد دانش آموزان مقطع متوسطه آموزش و پرورش در هنرستانهاي كشاورزي در حال تحصيل هستند و اين در حالي است كه به شدت نيازمند نيروي متخصص و دانش آموخته و ماهر در اين حوزه هستيم.

اسكندر زند روز پنجشنبه در جمع كشاورزان نمونه و برتر خراسان رضوي در مشهد افزود: نبود نيروي كار علمي و متخصص از جمله مشكلات جدي بخش كشاورزي است كه براي حل اين معضل بايد جوانان نسبت به تحصيل در رشته هاي تخصصي كشاورزي ترغيب شوند.
وي گرايش جوانان و نوجوانان را رشته هاي كشاورزي بسيار پايين توصيف و بيان كرد: از مجموع 700 هزار دانش آموز مقطع متوسطه در سطح كشور فقط 20 هزار نفر در هنرستانهاي كشاورزي تحصيل مي كنند.
معاون وزير جهاد كشاورزي ادامه داد: بايد جوانان را نسبت به فعاليت در بخش كشاورزي ترغيب كرد و براي ورود به اين عرصه جاذبه ايجاد نمود.
وي گفت: چالش جدي حوزه كشاورزي توسعه دانش است بگونه اي كه بايد در بخش اين در كنار استفاده از همه ابزارها، تجهيزات، كود و سم دانش نيز افزايش يابد.
زند افزود: بر اساس مطالعه انجام شده، كشاورزي كه به همان اندازه كه از كود و سم در هكتار استفاده مي كنند از دانش نيز بهره مي گيرد توليد و بازده محصول و آب مصرفي وي نيز چندين برابر افزايش مي يابد.
وي ادامه داد: بطور دائم بر رسالتهاي بخش كشاورزي افزوده مي شود چنانكه رسالت سنگين اين بخش توليد غذا در كشور براي 80 ميليون نفر است بطوري كه امسال در راستاي تلاشهاي صورت گرفته 117 ميليون تن محصول كشاورزي در ايران توليد شد.
رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي گفت: رسالت ديگر بخش كشاورزي توليد غذاي سالم و عاري از آلودگي ميكروبي و شيميايي و در كنار اين مباحث درگيري كشاورزان با محدوديت منابع و لزوم حفظ پايداري سامانه و نظام توليد است. به اين منظور هم اكنون دو راهكار تعادل بخشي آبهاي كشور و بهره وري آب در دست انجام مي باشد.
وي افزود: در خصوص خاك و زمينهاي مورد بهره برداري هم با چالش مواجهيم. شور شدن، فرسايش و كاهش مواد عالي خاك از جمله اين مسائل است و بايد به اين تنگناها مشكل سرمايه گذاري اندك و پايين در بخش كشاورزي را هم افزود.
زند ادامه داد: بر اساس آمارها از هر هزار ريالي كه در كشور سرمايه گذاري مي شود فقط چهار تا پنج تومان آن در بخش كشاورزي صورت مي گيرد و همين از جمله معضلات اين بخش است. طي چند سال اخير با توجه بيشتري كه به بخش مي شود شرايط اميدوار كننده تري ايجاد شده است.
وي گفت: توليد 117 ميليون تن محصول كشاورزي شاهكار و موفقيت ارزشمندي است. در مزرعه موفقيتهاي خوبي داشته ايم اما اگر اين توليد به بازار و صادرات وصل نشود مشكل خواهيم داشت.
معاون وزير جهاد كشاورزي افزود: در اين شرايط يكي از ضرورتها توجه به زنجيره توليد از مزرعه تا بازار و صادرات است كه جز با ورود تشكلهاي بخش كشاورزي اين موضوع محقق نمي شود.
خبرنگار: فاطمه يوسفي **انتشاردهنده: حسين كريم زاده
1906/1858
۰ نفر