آبياري تيپ در مزارع سيب زميني كشور 90 ميليون مترمكعب صرفه جويي در مصرف آب دارد

اردبيل - ايرنا - رييس مركز تحقيقات ، آموزش كشاورزي و منابع طبيعي استان اردبيل گفت: اجراي طرح آبياري تيپ در مزارع سيب زميني كشور 90 ميليون متر مكعب صرفه جويي سالانه در مصرف آب به دنبال دارد.

حسين كربلايي خياوي روز سه شنبه در جلسه شوراي تحقيقات استان افزود: در صورت تحقق اين امر قدم موثر و مفيدي در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي در كشور برداشته مي شود.
او گفت: تلاش محققان در تهيه و تنظيم طرح ها بايد با رويكرد جلوگيري از مصرف بي رويه آب و بهره وري از آب و بهترين روش آبياري و تامين نيازهاي آبي گياه با حداقل آب مصرفي و رعايت مقوله بهره وري در مصرف آن باشد.
او اظهار كرد: بر اساس سياست هاي دولت تدبير و اميد در برنامه ششم توسعه 11 ميليارد مترمكعب آب در سفره هاي زير زميني كشور صرفه جويي مي شود در حالي كه در حال حاضر كشور با 130 ميليارد متر مكعب كمبود آب كشاورزي روبروست.
وي گفت: محققان و مروجان كشاورزي بايد با اتخاذ راهكارهاي مناسب اين نقيصه را رفع كنند.
او بر لزوم پيشگيري از كم شدن پايداري توليد محصولات كشاورزي در سطح ملي تاكيد كرد و افزود: مواد آلي خاك هاي حاصلخيز كشور به سرعت در حال از بين رفتن است و يكي از عوامل موثر در اين زمينه سوزاندن كاه و كلش است.
وي افزود: مروجين كشاورزي بايد اهمت مضرات سوزاندن كاه و كلش را به كشاورزان آموزش داده و آنها را ترغيب به برگرداندن بقاياي مواد آلي به خاك كنند.
وي همچنين از عوامل ديگري كه پايداري توليد را تهديد مي كند فرسايش خاك از انواع فرسايش هاي آبي و بادي دانست و اظهار كرد: شخم مناسب زمين در اراضي شيب دار و استفاده از بادشكن ها براي جلوگيري از فرسايش بادي بايد توسط مروجين در روستاها تبليغ شود تا بيش از پيش شاهد از بين رفتن خاك به عنوان سرمايه ملي نشويم.
كربلايي در ادامه سخنان خود به مقوله شوري زمين هاي كشاورزي اشاره كرد و گفت: در سال هاي گذشته با بحران آب روبرو هستيم كه همين امر نيز به تبع آن شوري خاك را به همراه دارد و تناوب مناسب در انواع محصولات كشاورزي بايد ترويج شود.
به گزارش ايرنا از روابط عمومي جهاد كشاورزي اردبيل ، او بيان كرد: كشاورزان مي توانند با قرار دادن زراعت كلزا در تناوب با غلات علاوه بر كمك به حاصلخيزي خاك و اصلاح ساختمان آن شوري خاك را با اين روش به زراعي از بين ببرند.
6018/6016

سرخط اخبار استان‌ها