۲۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۵۴
کد خبر: 82431382
T T
۰ نفر
كيفيت ماهي قزل آلاي رنگين كمان با بهبود ژنتيكي ارتقا مي يابد

تهران- ايرنا- رئيس سازمان شيلات ايران با اشاره به اهميت اجراي پروژه سازمان خواربار و كشاورزي سازمان ملل (فائو) براي بهبود ژنتيكي ماهي قزل آلاي رنگين كمان در ايران، گفت: با اجراي اين پروژه توليد و كيفيت پرورش اين ماهي در ايران بسيار ارتقا مي يابد.

به گزارش ايرنا، «حسن صالحي» روز چهارشنبه در مراسم آغاز بكار كارگاه آموزشي فائو براي بهبود ژنتيكي قزل آلاي رنگين كمان در ايران افزود: اصلاح نژاد اين ماهي به توسعه پايدار پرورش ماهي قزل آلا در ايران بسيار كمك خواهد كرد.
وي با بيان اين كه اصلاح نژاد ماهي قزل آلاي رنگين كمان در تامين امنيت غذايي، اشتغالزايي و مديريت منابع آبي كشور نقش مهمي ايفا مي كند، اظهار داشت: با اجرايي شدن اين پروژه مهم در ايران، واردات تخم چشم زده كاهش و با بيماري هاي اين ماهي در مزارع پرورش ماهي قزل آلا به منظور حفظ محيط زيست و منابع طبيعي مبارزه خواهد شد.
صالحي افزود: مراكز پرورش ماهي قزل آلا در كشور سالانه 400 تا 500 ميليون تخم چشم زده قزل آلا نياز دارند كه با انتقال داشن فني توليد اين نهاده ، در برنامه ششم توسعه به خود كفايي مي رسيم.
وي گفت : سازمان فائو براي اجراي پروژه اصلاح و بهبود ژنتيك ماهي قزل آلا در ايران 330 هزار دلار اعتبار اختصاص داده است.
صالحي افزود : 70 درصد نياز مراكز پرورش ماهي قزل آلا به تخم چشم زده از واردات تامين مي شد كه با اجراي طرح اصلاح و بهبود ژنتيك دانش توليد تخم چشم زده قزل آلا به ايران منتقل خواهد شد.
رئيس سازمان شيلات ايران گفت: مدت اجراي پروژه بهبود ژنتيكي قزل آلاي رنگين كمان در ايران دو سال تعيين شده است.
«سرج ناكوزي» نماينده فائو در ايران نيز در اين مراسم گفت: در سال 2030 جمعيت جهان به 9 ميليارد و 700 ميليون نفر افزايش مي يابد و و تامين پروتئين و امنيت غذايي مردم جهان اهميت زيادي براي فائو دارد.
وي با بيان اين كه رشد شهرنشيني و جمعيت در عرضه و تقاضاي مواد غذايي در بين كشورهاي جهان فرايندهاي جديد را به وجود آورده است، گفت: نقش اقيانوس ها و آب ها در تامين پروتئين و مواد غذايي جمعيت جهان بسيار افزايش يافته و در اين راستا توسعه آبزي پروري در كشورها بسيار مورد توجه قرار گرفته است.
ناكوزي تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران داراي منابع طبيعي بسيار خوبي است و با حفظ محيط زيست، پرورش ماهيان قزل آلاي رنگين كمان آن را به عنوان يك منبع غذايي مفيد براي مردم بسيار با اهميت كرده است.
وي گفت: با كمبود منابع طبيعي به خصوص آب بايد به ارتقا بهره وري در پرورش ماهي قزل آلا توجه شود تا با توسعه پايدار اين بخش ضمن افزايش اشتغالزايي، امنيت غذايي پايدار نيز در ايران فراهم شود.
وي افزود: فائو در نظر دارد در اين پروژه ظرفيت هاي علمي و فني ايران را براي بهبود ژنتيك ماهي قزل آلا افزايش دهد تا سطح توليد و عرضه اين آبزي در ايران تقويت شود.
نماينده فائو، ايران را بزرگترين توليدكننده محصولات شيلاتي در منطقه دانست و گفت: ايران در زمينه توليد و پرورش ماهيان در آب هاي داخلي در منطقه و جهان پيشرو است و فائو نيز با علم به اين موضوع درصدد اجراي طرح هاي توسعه اي پرورش در آب هاي داخلي و دريايي ايران است.
به گزارش ايرنا، سازمان خواربار و كشاورزي ملل متحد (فائو) در ريشه كني گرسنگي و نا امني غذايي و سوء تغذيه همراه با كاهش فقر كشاورزي در كشورهاي مختلف جهان فعال است.
اقتصام**1108**1561** خبرنگار: ايرج منصوري** انتشار: مژگان توانا
اطلاع از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان در كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد