وزیركشاورزی نیوزیلند به ایران می رود/ استقبال بزرگترین شركت لبنیاتی جهان از سرمایه گذاری در ایران

كوالالامپور- ایرنا - سفیر جمهوری اسلامی ایران در نیوزیلند روز چهارشنبه اعلام كرد 'ناتان گای' وزیر صنایع پایه (كشاورزی) نیوزیلند در صدر یك هیات اقتصادی از جمله رئیس شركت 'فونترا' هفته آینده به ایران سفر می كند.

'جلال الدین نمینی میانجی' سفیر ایران در نیوزیلند در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اعلام كرد این هیات اقتصادی برای توسعه همكاری ها در بخش كشاورزی و صنایع لبنیات روز شنبه آینده عازم ایران می شود.
وی از جمله افراد حاضر در هیات نیوزیلندی را رئیس شركت لبنیاتی 'فونترا' اعلام كرد و گفت كه فونترا از زمان تاسیس با ایران مراوده داشته و به ویژه منبع اصلی واردات كره مورد نیاز كشورمان بوده است.
ایران در برخی از سال ها با وارد كردن بیش از 150 میلیون دلار كره از این شركت نیوزیلندی، بزرگترین مشتری فونترا بوده است.
سفیر ایران در نیوزیلند گفت كه فونترا مزارع نمونه در كشورهای مختلف راه اندازی كرده و سرمایه گذاری گسترده ای در كشورهای خارجی از جمله در چین، تایلند، ویتنام، سریلانكا، برزیل، ونزوئلا، مكزیك، شیلی، امارات متحده عربی، عربستان و قاره اروپا و امریكا انجام داده است، به گونه ای كه درآمد اصلی این شركت از طریق این سرمایه گذاری هاست.
وی معتقد است كه ایران با داشتن بیش از 80 میلیون جمعیت و طبیعت مناسب و همسایگی با آسیای میانه و قفقاز و روسیه جزو اهداف شركت فونترا نیوزیلند است.
نمینی میانجی گفت كه ترغیب این شركت به سرمایه گذاری در كشورمان در دستور كار سفارت جمهوری اسلامی ایران در ولینگتون قرار داشته و تبادل اطلاعات با این شركت در زمینه چگونگی، قوانین، مقررات و مزایای سرمایه گذاری در ایران صورت گرفته است.
وی اعلام كرد كه شركت های لبنیاتی كشورمان می توانند با 'فونترا' در استان های شمالی به ویژه استان گلستان كه دارای آب و هوای مشابه نیوزیلند است سرمایه گذاری مشترك كنند و به تولید شیر و فرآوری آن با فناوری جدید و شیوه مدیریتی مدرن كه موجب كاهش چشمگیر هزینه ها می شود، بپردازند.
نیوزیلند نخستین كشور صادركننده لبنیات با كیفیت بالا در جهان بوده و محصولات تولیدی این كشور به علت كیفیت بالا در دنیا معروف است.
نیوزیلند به علت داشتن زمین های مستعد دامداری و بارندگی فراوان و همچنین به علت دوری از سایر كشورها ، دارای وضعیت منحصر به فردی است كه اساس دامداری گسترده و خوب را در این كشور پایه گذاری كرده است.
دولت نیوزیلند در سال 2001 با تجمیع شركت های بزرگ دامداری، بزرگترین شركت لبنیاتی جهان را تحت عنوان 'فونترا' تاسیس كرد. این شركت هم اكنون تولید 30 درصد لبنیات جهان را در دست دارد و به بیش از 100 كشور صادرات می كند.
درآمد سالانه شركت فونترا نیوزیلند بیش از 20 میلیارد دلار است.
'دیوید كلارك' عضو پارلمان و سخنگوی توسعه اقتصادی حزب كارگر نیوزیلند نیز كه سال گذشته میلادی به همراه هیات تجاری به ایران سفر كرد روز شنبه گفت كه ایران با جمعیت بیش از 80 میلیون نفری در زمانی پنجمین شریك تجاری نیوزیلند بوده و این روابط كاهش یافته است، اما اكنون فرصت احیاء مناسبات اقتصادی وجود دارد.
شركت 'فونترا' بزرگترین تولیدكننده و صادركننده شیر و محصولات لبنی جهان پیش از این آمادگی این شركت را برای افزایش همكاری با ایران پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) و لغو تحریم های ناعادلانه علیه كشورمان اعلام كرده است.
'كلوین ویكهام' مدیر عامل 'فونترا' پیش از این از جمهوری اسلامی ایران به عنوان شریك كلیدی و با ارزش این شركت در سال های گذشته یاد كرد و آمادگی فونترا را برای همكاری و سرمایه گذاری در كشورمان اعلام كرد.
نیوزیلند پس از لغو تحریم ها علیه ایران روند توسعه همكاری های اقتصادی با كشورمان را با سرعت طی می كند و 'تد مك كلی' وزیر تجارت نیوزیلند نیز آذر ماه امسال در صدر هیاتی به تهران سفر كرد.
هیاتی كه هفته آینده به ریاست 'ناتان گای' وزیر صنایع پایه (كشاورزی) نیوزیلند به تهران سفر می كند دومین هیات بلندپایه اقتصادی این كشور است كه پس از برجام عازم تهران می شود تا از ظرفیت های موجود جهت توسعه روابط دوجانبه استفاده كند.
پیش بینی شده است حجم مبادلات تجاری ایران و نیوزیلند با رشد 5 برابری در آینده ای نزدیك به یك میلیارد دلار افزایش یابد.
آساق**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی

سرخط اخبار جهان