860 هزار هكتار باغ در اراضي شيبدار در برنامه 10 ساله ايجاد مي شود

تهران - ايرنا - مدير كل دفتر امور ميوه هاي سردسيري و خشك معاونت باغباني وزارت جهادكشاورزي گفت: براساس برنامه 10 ساله احداث 860 هزار هكتار باغ در اراضي شيبدار در قالب طرح اقتصاد مقاومتي تدوين شده كه در صورت تامين اعتبار، اجراي مرحله نخست آن از امسال آغاز مي شود.

به گزارش ايرنا از وزارت جهادكشاورزي، رمضان روئين تن افزود: در مرحله نخست طرح احداث باغ در اراضي شيبدار در سطح 265 هزار هكتار و در استان هايي كه داراي بيش از500 ميلي متر بارندگي هستند، ظرف پنج سال اجرا خواهد شد.
وي اظهار داشت: اين ميزان بارندگي به معناي دريافت پنج هزار متر مكعب آب در هكتار و معادل 25 هزار بشكه 200 ليتري آب است كه اگر درست مديريت شود، باغ هاي مثمر و اقتصادي ايجاد خواهيم كرد.
وي با بيان اين كه 52 درصد اراضي و 55 درصد باغات موجود كشور در اراضي شيبدار قرار دارند، تصريح كرد: كل سطح باغات كشور 2 ميليون و 600 هزار هكتار است كه حدود يك ميليون و 430 هزار هكتار از اين باغات در ارضي شيبدار قرار دارند، بنابراين تمامي استان هاي كشور استعداد احداث باغ در اراضي شيبدار را دارند، اما 17 استان كه داراي بارندگي بالاي 500 ميلي متر و پراكنش مناسب هستند، در اولويت اين طرح قرار گرفته اند.
رويين تن ادامه داد: در اين باغات، عمليات حفظ، ذخيره و نگهداري و مصرف به موقع آب باران در داخل باغ و در پاي درختان همراه با آبياري هاي تكميلي كه آن هم با آب باران است، انجام مي شود.
وي، حفظ آب و خاك، استفاده از نزولات آسماني، توسعه آبخيزداري و آبخوانداري، افزايش بيلان آب هاي زير زميني و نگهداري آب در محل بارش، افزايش توليدات باغي، افزايش درآمد، اشتغال مولد، كاهش مهاجرت به شهرها، صادرات و ارزآوري، جلب مشاركت مردم در سازندگي و پايداري منابع، بهره وري مطلوب از منابع پايه، كاهش دما و تبخير، پيشگيري و مقابله با پديده گرد و غبار و پيشگيري از فرسايش خاك را از دلايل احداث باغ در اراضي شيبدار برشمرد.
وي درباره گونه هاي قابل كشت در اين طرح گفت: در اين طرح گونه ها و ارقام اقتصادي، مقاوم، سازگار، قابل نگهداري و به ويژه با قابليت ارزآوري و صادراتي از جمله بادام، پسته، گردو، زيتون، ميوه هاي هسته دار، زرشك، سنجد، عناب، فندوق، انجير، انار، توت و زالزالك كشت خواهد شد.

** برنامه كشت گياهان دارويي در اراضي شيبدار
مديركل دفتر امور ميوه هاي سردسيري و خشك وزارت جهاد كشاورزي با اشاره به اين كه در طرح 10 ساله احداث باغ در اراضي شيبدار، كشت گياهان دارويي برنامه ريزي شده است، گفت: در احداث اين باغات، كشت انواع گياهان دارويي و گل محمدي به ويژه براي توليد اسانس مورد توجه قرار گرفته به طوري كه در فاز نخست اين طرح قرار است 13 درصد از سطح 265 هزار هكتار،گياهان دارويي و گل محمدي كشت شود.
وي اظهار داشت: دستور العمل فني احداث باغ در ارضي شيبدار براي هر استان و هر منطقه با توجه به مقدار شيب اراضي، جنس خاك، تابش آفتاب، سرعت باد و نوع گونه قابل كشت تهيه شده است.
رويين تن درباره هزينه احداث باغ در اراضي شيبدار گفت: احداث هر هكتار باغ اقتصادي و پايدار در اراضي شيبدار با اجراي تمامي عمليات جمع آوري آب باران، ايجاد استخرهاي ذخيره آب، حفر و چاله كني، كاشت نهال، قيمت نهال،تامين مواد آلي مورد نياز و ايجاد سامانه هاي آبگير داخل باغ 130 ميليون ريال(13 ميليون تومان) هزينه دارد.
وي ميزان آورده بهره برداران براي احداث هر هكتار باغ را 50 ميليون ريال ( 5 ميليون تومان) و كمك هاي دولتي بلاعوض را 80 ميليون ريال(8 ميليون تومان) عنوان كردو افزود: با ايجاد تشكل تعاوني هزينه احداث باغ در هر هكتار اراضي شيبدار با حفظ كيفيت كاهش خواهد يافت.
رويين تن با اشاره به چهار مشخصه طرح اقتصاد مقاومتي يعني درون زا بودن، مشاركت طلبي، دانش بنيان و برونگر بودن، گفت: اين مشخصه ها در بخش كشاورزي وجود دارد ضمن آن كه بايد به سمت علمي تر شدن كشاورزي حركت كنيم.
وي كشاورزي را زيربناي توسعه و پيشرفت هر كشور و تمدن دانست و اذعان داشت: كشورهاي پيشرفته و صنعتي داراي كشاورزي توسعه يافته هستند و صنعت، تكنولوژي و اطلاعات در خدمت كشاورزي قرار گرفته است.
مدير كل دفتر امور ميوه هاي سردسيري و خشك وزارت جهاد كشاورزي با تاكيد بر لزوم توجه ويژه به كشاورزي در برنامه اقتصاد مقاومتي تصريح كرد: با توجه و اهميت به بخش كشاورزي، مي توان با كمترين هزينه، بيشترين اثر بخشي را در ايجاد درآمد، اشتغال، ارزآوري، امنيت غذايي، مصونيت سياسي و گذار از بحران هاي اجتماعي داشت.
وي ارتقاي سطح دانش، صنعت و تكنولوژي در عرصه كشاورزي را ضروري خواند و گفت: در كشورهاي توسعه يافته و دانش بنيان، 10 تا 20 درصد وقت و توان در داخل عرصه توليد در حوزه هاي زراعت، باغباني و دامپروري مصرف مي شود و بقيه توان به فرآوري، تبديل، بسته بندي، بازاريابي و مراحل بعد از توليد اختصاص مي يابد.
رويين تن با بيان اين كه نگرش جامعه و مسئولان به كشاورزي بايد متحول شود، اظهار داشت: براي توسعه كشاورزي نياز است به اين بخش از اقتصاد به عنوان عامل و مبناي توسعه كشور نگاه شود.
اقتصام**9186 **1561

سرخط اخبار اقتصاد