۱۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۰۴
کد خبر: 82173891
T T
۰ نفر
هفته شیر مادر فرصتی برای فرهنگسازی در این زمینه است

سنندج- ایرنا- رییس اداره ورزش و جوانان كامیاران گفت: هفته جهانی تغذیه با شیر مادر به ما فرصت می دهد تا خانواده ها و مردم را از مزایای تغذیه زود هنگام و انحصاری با شیر مادر آگاه كنیم و در این راستا به فرهنگسازی بپردازیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا رضا باجلانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هدف از نامگذاری این روز تشویق مادران به تغذیه فرزندان خود از این موهبت الهی است.
وی اظهار كرد: شیر مادر به لحاظ داشتن مواد پروتئینی و ویتامینی بسیار، بیش از سایر غذاها برای نوزادان توصیه شده است.
وی به روایات های دین اسلام و متون فقهی در خصوص ضرورت استفاده دو سال اول زندگی كودك از شیر مادر اشاره كرد و ادامه داد: پزشكان نیز می گویند كودكانی كه در دوران نوزادی از شیر مادر تغذیه می كنند، از میزان هوش و توان جسمی بالاتری نسبت به سایر نوزادانی كه از دیگر منابع غذایی تغذیه می كنند، بر خوردارند.
به گفته وی شیر مادر به تنهایی درشش ماه اول تولد برای شیرخوار كافی است و در شش ماه دوم تولد انرژی لازم برای كودك 50 درصد از شیر مادر و 50 درصد از تغذیه تكمیلی تامین می شود.
باجلانی شیر دادن مادران به بچه هایشان را یك هنر دانست و عنوان كرد: نكته مهم دیگر آموزش كاركنان بیمارستان ها و مراكز درمانی است كه بتوانند پاسخگوی مادران به گونه صحیح باشند چون اگر نا آگاهانه به سوال مادری صحیح پاسخ داده نشود بد آموزی خواهد بود.
برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر از سال 70 به طور مدون در كشور برنامه ریزی و به اجرا درآمده است. همچنین بررسی های انجام گرفته در سال 76 نشان داد كه در مناطق روستایی 70 درصد و در مناطق شهری 60 درصد مادران كودكان خود را تا یك سالگی شیر می دهند و برنامه هم اتاقی مادر و نوزاد در حدود 45 درصد بیمارستان ها اجرا می شود.
به مناسبت اول آگوست روز جهانی تغذیه با شیر مادر، با همكاری اداره ورزش و جوانان، شبكه بهداشت و اداره بهزیستی در كامیاران مسابقه چهار دست وپا (گاولكی) بین نوزادان 6 تا 12 ماه برگزار شد.
كامیاران در 65 كیلومتری جنوب سنندج واقع شده است.
7349/6108

سرخط اخبار استان‌ها