۲۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۴۱

محقق مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کردستان:

صنایع تبدیلی توت‌فرنگی کردستان به موازات تولیدآن توسعه نیافته است

صنایع تبدیلی توت‌فرنگی کردستان به موازات تولیدآن توسعه نیافته است

سنندج- محقق مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کردستان گفت: مشکلی که توت فرنگی استان راتهدید می کنداین است که صنایع تبدیلی و بازاریابی این محصول به موازات افزایش تولید آن توسعه نیافته است.

محمد سرسیفی در گفت‌‌وگو با خبرنگار مهر به بیان اقدامات و فعالیت های مرکزتحقیقات کشاورزی استان بعد از معرفی چندین رقم جدید توت فرنگی پرداخت و گفت: بعد از معرفی ارقام جدید، انتخاب سیستم های کاشت توت فرنگی در دستور کار محققان کشاورزی استان قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه سیستم های کشت پشته ای دو ردیفه و نواری به عنوان مناسب ترین سیستم های کاشت توت فرنگی دراستان معرفی شده است، عنوان کرد: در سیستم کشت پشته ای، بدلیل  ارتفاع پشته ها از سطح زمین محصول کمتر دچار بیماری می شود.

وی ادامه داد: مزارعی که سیستم کاشت آنها پشته ای است میزان بیماری های قارچی آن ها به طور قابل ملاحظه ای نسبت به دیگر سیستم های کاشت توت فرنگی کاهش پیدا می کند.

این محقق مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کردستان بیان کرد:  زارعینی هم که بحث تراکم کشت و مصرف متعادل عناصر غذایی و انجام آبیاری  در صبح هنگام را با استفاده از سیستم آبیاری قطره ای، رعایت کرده اند میزان عملکرد و سلامت محصول آنها به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

سرسیفی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی براینکه درحال حاضر چه مشکلاتی تولید توت فرنگی استان را باتهدید مواجه کرده است، افزود: مشکلی که توسعه سطح توت فرنگی کاری در استان را تهدید می کند این است که صنایع تبدیلی، نگهداری و بازاریابی این محصول به موازات توسعه کشت و تولید آن حرکت نکرده است.

وی اظهارداشت: اگر تشکل های بهره بردار با همکاری سازمان جهاد کشاورزی بتوانند تعادلی در تولید نگهداری و فراوری توت فرنگی بر قرار کنند، و بازارهای جدید محصول در داخل کشور را شناسایی کنند هیچ تولیدکننده ای در این عرصه بی انگیزه و ناامید نخواهد شد.

وی بهترین دستاورد یکی دو سال اخیر در کارهای تحقیقاتی مربوط به توت فرنگی را انجام و ترویج کشت یک ساله این محصول ذکر کرد و گفت: قبل از انجام این تحقیق، کشت و برداشت توت فرنگی ۱۸ ماه به طول می انجامید خوشبختانه در حال حاضر با استفاده از نشاء‌های گلدانی توانسته ایم فاز تولید توت فرنگی را از ۱۸ ماه به ۷ ماه کاهش دهیم.

وی ادامه داد: بنابراین بهره بردار وقتی که شهریور اقدام به کشت نشاء می کند در بهار می تواند اولین محصول خود را برداشت کند و این مهم بر روی افزایش درآمدهای کشاورزان این بخش موثر بوده است.

این محقق مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کردستان  افزود: خوشبختانه دانش تولید توت فرنگی در استان بحدی بالاست که تولید کنندگان جدید در همان سال اول تولید بعنوان نمونه و برتر معرفی می شوند.

سرسیفی با اشاره به اینکه عملکرد محصول توت فرنگی در کشت چندساله بیشتر است، اظهارداشت: هرچند در کشت یک ساله عملکرد به اندازه کشت چند ساله نیست ولی به لحاظ کیفیت و درشت بودن محصول و ارزش ریالی آن از وضعیت مطلوب تری برخوردار است و همین مسئله میزان عملکرد را جبران می کند.

وی به اقدامات تحقیقاتی که توسط بخش گیاهپزشکی این مرکز در ارتباط با آفات و بیماری های توت فرنگی انجام گرفته اشاره کرد و گفت:  با تشخیص آفات  و بیماری های موردی توت فرنگی محققان این مرکز توانستند راه حل های زراعی بدون مصرف سم برای مقابله با این افات وبیماری ها پیشنهاد کنند.

وی ادامه داد: تمام تلاش بخش تحقیقات تغذیه و گیاهپزشکی مرکز این بوده و هست که تا جایی که امکان پذیر است از استفاده از سموم شیمیایی در مزارع توت فرنگی جلوگیری کنند و با ارائه راهکارهای زراعی استانه سلامت تولید محصول را  حفظ کنند.

این محقق مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کردستان بیان کرد: با توجه به اقلیم استان، اگر در بهار شاهد استمرار بارندگی باشیم بی شک مشکل بیماری هایی که توت فرنگی را تهدید می کنند بیشتر خواهد شد ولی در کل با توجه به رطوبت پایین منطقه الودگی قارچی بسیار پایین بوده و نیازی به استفاده از سموم و مبارزه شیمیایی احساس نمی شود.

سرسیفی اظهارداشت: در سال هایی چون امسال که در بهار شاهد بارندگی های زیادی بودیم، باید بهره برداران نسبت به تنک بوته ها و حذف و ایزوله کردن آلودگی های موضعی در مزارع دقت و اقدام کنند.

وی به کشت و تولید توت فرنگی در سطح ملی اشاره کرد و افزود: تولید و برداشت گلخانه ای توت فرنگی در شهرهایی چون جیرفت کرمان بدلیل تولید در زمستان رقیب ما محسوب نمی شوند اما توسعه توت‌فرنگی در شهر بهنمیر استان مازندران  به دلیل ویژگی های اب و هوایی شمال ایران که موجب می شود محصول آنها زودتر از استان کردستان به بازار عرضه  شود می تواند رقیب ما محسوب شوند.

این محقق مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کردستان ادامه داد: سطح زیر کشت توت فرنگی در کردستان بدلیل درامدزایی خوب و استقبال باغداران افزایش مطلوبی پیدا کرده به گونه ای که براساس آمار موجود در یکی دو سال اخیر هزار هکتار به میزان سطح زیرکشت این محصول در استان اضافه شده است.

سرسیفی عنوان کرد: معتقدم کشت زمستانه توت‌فرنگی در هورامان در اینده بسیار امید بخش و درآمدزا خواهد بود.

کد خبر 3682350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha