۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۹:۴۱
کد خبر: 82198585
T T
۰ نفر
780 كیلومتر خط انتقال آب كشاورزی در خراسان جنوبی بهره برداری می شود

بیرجند - ایرنا - رئیس سازمان جهاد كشاورزی خراسان جنوبی گفت: در اجرای مصوبه سفر رئیس جمهوری به استان برای اجرای خط انتقال آب، 500 میلیارد ریال بودجه تخصیص یافت كه با ابلاغ نیمی از این مبلغ 780 كیلومتر خط انتقال آب اجرا و در هفته دولت به بهره برداری می رسد.

هاشم ولی پور مطلق، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران به مناسبت هفته دولت( 2تا 8 شهریور ماه) بیان كرد: نقدینگی پروژه انتقال آب در مرحله نخست كه 250 میلیارد ریال بود 100درصد اختصاص یافت و خراسان جنوبی از معدود استان هایی بود كه این میزان نقدینگی را در حوزه انتقال آب به طور كامل دریافت كرده است.
وی با اشاره به بهره برداری از 527 پروژه با صرف 430 میلیارد ریال هزینه، مدیریت منابع آبی را یكی از رسالت های مهم جهاد كشاورزی در حوزه بخش كشاوزی دانست.
به گفته وی توفیق زیادی برای اجرای اینگونه پروژه ها در سالهای آینده به وجود می آید و شرایط بهتری هم برای كشاورزان و هم معیشت مردم در حیطه اجرای اینگونه پروژه ها خواهیم داشت كه در هفته دولت افتتاح می شود.
وی یادآور شد: بر اساس مصوبه سفر رئیس جمهوری در سال 93به استان، تعهد این سازمان 600 كیلومتر انتقال آب از منابع آبی تا مزارع با تخصیص 500 میلیارد ریال اعتبار بود كه با تلاش، پیگیری ها و مشاركت های مردم و بهره برداران نیمی از این مبلغ بیش تر از میزان تعهد در استان اجرا شد.
وی پیش بینی كرد كه با پیگیری هایی كه در وزراتخانه انجام شد مبلغ 250 میلیارد ریال دیگر هم نهایی و در سال مالی 96- 95 اختصاص خواهد یافت.
وی اضافه كرد: با توجه به كاهش میزان تورم و مدیریت خوب دولت كه در این بخش اعمال شد پیش بینی می شود حدود 800 كیلومتر خط انتقال آب دیگر نیز با اختصاص بقیه بودجه در مرحله دوم در استان اجرایی شود تا قدم بزرگی در بخش كشاورزی استان باشد.
به گزارش ایرنا، ولی پور مطلق افزود: از جمله مسائلی كه در حوزه بخش كشاورزی استان بسیار مهم است و در این بخش همیشه ضعف داشته ایم اینكه در بحث انتقال آب ردیف اعتباری خوبی نداریم و از منابع استانی معتبری هم برخوردار نیستیم.
وی یادآور شد: از ابتدای اجرای پروژه خط انتقال آب و تخصیص اعتبار در این حوزه تا قبل از اجرای این پروژه در سال 93 كه دولت بودجه ریزی را آغاز كرد حدود 880 كیلومتر خط انتقال آب در سال 93 و 94 در استان انجام شد در صورتیكه در تمام ادوار گذشته هزار و 300 كیلومتر انتقال آب در استان اجرا شد كه بیش از 60 درصد آن در سال های 93 و 94 انجام شده است.
** عقب ماندگی خراسان جنوبی در زیرساخت ها از مشكلات جذب سرمایه گذار است
وی بیان كرد: اجرای طرح آبیاری تحت فشار یكی از اقدامات اساسی دولت یازدهم بود كه با تمركز در اجرای فعالیت های زیرساختی كاری بنیادی در حوزه اقتصادی انجام داد.
وی عنوان كرد: عقب ماندگی استان در حوزه های زیرساختی یكی از مسائل اساسی است كه در جذب سرمایه گذار در استان با آن مواجه هستیم در واقع رغبت سرمایه گذاری در استان یكی از عوامل توسعه استان است.
وی اضافه كرد: اكنون كه زیرساخت های استان مناسب نیست نباید بگوییم بخش تولیدی استان در صنعت و كشاورزی قدرت رقابت ندارد چون قیمت های تمام شده محصولات تولیدی در استان به دلایل ضعیف بودن عوامل زیرساختی بیشتر هزینه دارد.
وی اظهار كرد: اگر در استان فعالیت های زیرساختی مناسب و اساسی اتفاق بیفتد تولیدكنندگان داخلی استان این توان را پیدا می كردند كه كه بتوانند با رقبای خود در بازار داخلی و خارجی رقابت كنند.
وی یادآور شد: اگر دولت در حوزه های زیرساختی فعالیتی انجام می دهد برای تداوم سرمایه گذاری است زیربنای كار باید توسط دولت انجام شود و از بخش خصوصی كاری ساخته نیست.
** تسهیل 14 پروژه كشاورزی برای تقویت بنیه اقتصادی بهره برداران
رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان افزود: در حوزه زیرساخت ها مهمترین عامل و اساسی ترین كاری كه باید در حوزه بخش كشاورزی استان به آن پرداخته شود بحث آب است و اگر این موضوع مورد بی مهری واقع شود آینده خوبی در بخش كشاورزی و سایر بخش های اقتصادی نمی توانیم برای فعالان این بخش ها متصور شویم.
وی یادآور شد: برای تقویت بنیه اقتصادی فعالان اقتصادی و بهره برداران بخش كشاورزی در بخش صنایع تبدیلی نزدیك به 14 پروژه تسهیل شده و عملیات پروژه ها قرار است در هفته دولت با حضور مسئولان كشوری آغاز شود.
وی با بیان اینكه پروژه های یادشده مربوط به بخش كشاورزی است، گفت: از 14 پروژه ، هشت مورد مربوط به صنایع تبدیلی زرشك است كه عملیات اجرایی آن در سال 94 آغاز شده است.
این مسئول افزود: امسال نزدیك 170میلیارد ریال در شورای برنامه ریزی استان برای كمك فنی اعتباری برای كاهش سود تسهیلات در نظر گرفته شد كه محرك و مشوق خوبی برای بخش كشاورزی استان محسوب شود.
ولی پور مطلق یكی از فعالیت های بسیار شاخص استان در حوزه بخش كشاورزی را بحث رونمایی از كارت توسعه كشاورزی دانست و افزود: این كارت ابزار بسیار خوبی برای سرعت دادن به سیاست های بخش كشاورزی است.
وی توزیع كارت های اعتباری را یكی از برنامه های موفق دولت در استان دانست و ادامه داد: حدود 250 میلیارد ریال سرمایه در گردش در این زمینه برای معرفی به بانك ها اختصاص یافت و كارت یاد شده توسط تشكل ها و صندوق های حمایت شهرستانی در اختیار بهره برداران قرار خواهد گرفت.
وی اضافه كرد: بیشترین ذی نفعان این كارت تولیدكنندگان خرد، اقشار ضعیف و متوسطی هستند كه نمی توانند در بانك ها تشریفات اعتباری را تمام كنند و از كارت یك ابزار مشوق برای جهت دهی و سیاست گذاری در هدایت كشاورزان به مسیری كه مدنظر است استفاده می كنیم.
** تشكیل 55 صندوق اعتباری جدید خرد زنان در خراسان جنوبی
ولی پور مطلق به تشكیل 55 صندوق اعتباری خرد زنان در استان اشاره كرد و افزود: با مشاركت بانك كارآفرین امید در حوزه بخش كشاورزی كار خوبی انجام شد و بیش از 10 میلیارد ریال تسهیلات برای تقویت بنیه مالی و تشكیل 55 صندوق خرد زنان جدید اختصاص یافت.
وی عنوان كرد: حجم سرمایه گذاری كه در شكل گیری صندوق های خرد زنان در سال 94 اتفاق افتاد معادل كل سرمایه گذاری بود كه در 68 صندوق خرد زنانی كه در ادوار گذشته شكل گرفته بود انجام شد.
وی ادامه داد: در سالهای گذشته 68 صندوق خرد زنان در سطح استان فعال بود و امسال نیز 55 صندوق جدید در استان شكل گرفت.
وی اظهار كرد: حضور زنان در صندوق اعتباری خرد فعالیت آنان را در بخش كشاورزی به صورت پررنگ نمایان كرده است و به مداخله این قشر در افزایش درآمد و بهبود وضعیت خانواده روستایی كمك می كند.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان گفت: سال 94 برای تقویت اعتبار صندوق های شهرستان های استان حدود 88 میلیارد ریال به اعتبار این صندوق ها اضافه شد.
ولی پور مطلق اضافه كرد: سال گذشته سرمایه مجموع صندوق ها از حدود 430 میلیارد ریال به 520میلیارد ریال رسید، امید است فرمانداران و سازمان مدیریت و برنامه ریزی در تقویت و كمك مالی صندوق های استانی و شهرستانی كمك كنند.
** تخصیص اعتبار جهاد كشاورزی بیرجند كارشناسی شده نیست
وی در خصوص اعتبار در بخش كشاورزی استان یادآور شد: در برخی شهرستان ها فرمانداران نسبت به بخش كشاورزی بی مهری كرده اند و تخصیص اعتبار در شهرستان بیرجند ( اعتبارت استانی و اعتبارات توازن منطقه ای) كارشناسی نبوده است.
وی با بیان اینكه در این شهرستان سهم بخش كشاورزی متناسب با ظرفیت آن پرداخت نشده است، افزود: انتظار ما از فرماندار و مسئولان و نمایندگان مجلس این است كه نسبت به اختصاص اعتبار به بخش كشاورزی توجه ویژه ای داشته باشند چراكه 28 درصد ارزش افزوده كل فعالیت های اقتصادی در بخش كشاورزی و 35.2 درصد اشتغال مربوط به این بخش است و سهم ما از اعتبار استان با افزایش جدید آن 10 درصد است كه در گذشته 7.2 درصد بود.
وی به افزایش 39 درصدی اعتبارات جهاد كشاورزی از محل منابع ملی اشاره كرد و گفت: اعتبار استان در سال 91 معادل هفت میلیارد و 600میلیون ریال بود كه سال گذشته به 370 میلیارد ریال افزایش یافت.
وی عنوان كرد: انتظار می رود دستگاههای متولی تامین كننده اعتبارات داخل استان نیز به تناسب وضعیت بخش كشاورزی و انتظاری كه از این حوزه و دستگاه های متولی دارند به همان نسبت به آنها رسیدگی كنند.
** پیش بینی تخصیص هزار و 100 میلیارد ریال اعتبار به جهاد كشاورزی استان
وی با بیان اینكه پیش بینی می شود اعتبار ملی امسال جهاد كشاورزی استان هزار و 100میلیارد ریال باشد، یادآور شد: سال گذشته از 680 میلیارد ریال اعتبار مبلغ 370 میلیارد ریال اختصاص یافت اما امسال به دلیل اینكه یكی از منابع مهم پولی ما مربوط به صندوق توسعه ملی است انتظار می رود 85 تا 90 درصد اختصاص یابد.
وی به فعالیت 82 هزار و 800 نفر بهره بردار در استان اشاره كرد و افزود: 9 درصد مجموع بهره برداران معادل هفت هزار و 845 نفر در شهرستان بیرجند فعالیت دارند و بیشترین بهره بردار با 12 هزار و 725 نفر مربوط به شهرستان قاینات است.
2047/7557

سرخط اخبار استان‌ها